Ochrona danych osobowych
KARTA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Informujemy, że parafia św. Jakuba przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie Dekretu ogólnego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele Katolickim z dnia 13 marca 2018 r. Przetwarzanie danych wynika z przepisów prawa kanonicznego.
1. Administrator danych osobowych: administratorem Pani/Pana danych osobowych jest parafia rzymskokatolicka pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
2. Możliwość kontaktu z administratorem:
1) korespondencyjnie na adres: ul. Gdańska 12 , 83-035 Kłodawa Gdańska
2) telefonicznie: pod numerem: 58 682 87 23; 660 561 320
3) drogą elektroniczną: e-mail: klodawa.diecezja.gdansk.pl
4) parafia nie powołała Kościelnego Inspektora Ochrony Danych.
3. Cel przetwarzania: zgodnie z obowiązującym powszechnym i partykularnym prawem kanonicznym: np. prowadzenie ewidencji parafian i byłych parafian, prowadzenie ksiąg metrykalnych i innych rejestrów (dokumentacji) związanych z udzieleniem sakramentów i sakramentaliów oraz związanych ze stanem kanonicznym, prowadzenie kartotek parafialnych, wydawanie wypisów z rejestrów parafialnych a także inne, jeżeli w danej sytuacji ma to miejsce np. informacje o przynależność do grupy parafialnej.
4. Kategorie danych osobowych: imię i nazwisko, data urodzenia, wyznanie, adres zamieszkania, numer telefonu, wizerunek oraz inne np. związane z udzielanymi sakramentami lub zgodnie z procesową procedurą kanoniczną
5. Odbiorcy danych osobowych: inne instytucje kościelne zgodnie z prawem kanonicznym na terenie Unii Europejskiej oraz instytucje wskazane na Pani/Pana prośbę. Do odbioru wypisów z ksiąg metrykalnych upoważniona jest tylko zainteresowana osoba, której dane dotyczą za okazaniem dokumentu tożsamości lub pełnomocnictwa osoby, której dane dotyczą.
6. Planowany czas przechowywania danych osobowych: ustalony zgodnie z prawem kanonicznym.
7. Sprostowanie, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych: zgodnie z Dekretem informujemy, że ma Pani/Pan prawo do:
1) żądania od administratora sprostowania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 12 Dekretu,
2) usunięcia danych niedotyczących udzielonych sakramentów bądź w innych sposób odnoszących się do kanonicznego statusu – w przypadkach określonych w art. 14 Dekretu,
3) ograniczenia przetwarzania danych w przypadkach określonych w art. 15 Dekretu.
8. Źródło danych: jeżeli dane osobowe nie zostały zebrane od Pani/Pana, administrator otrzymał je od Pani/Pana rodziców lub innych sprawujących opiekę prawną.
9. Wizerunek:
1) Administrator ma prawo umieszczać na stronie internetowej i w periodykach parafialnych fotografie, które związane są z relacją wydarzeń religijnych o charakterze publicznym oraz fotografie osób, które sprawują funkcje publiczne,
2) wizerunki nie wynikające z misji (działalności statutowej) Kościoła mogą być publikowane za zgodą zainteresowanych osób, a w przypadku osób małoletnich, za zgodą ich rodziców lub prawnych opiekunów.
Informujemy, ze zgodnie z art. 41 Dekretu, jeżeli Pani/Pan uzna, że przetwarzanie danych nie jest zgodne z przepisami Dekretu, ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych w Archidiecezji Gdańskiej, ul. Bpa E. Nowickiego 1, 80-330 Gdańsk, a w kolejnej instancji do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych. Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa,
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PARAFII
Parafia rzymskokatolicka
p.w. św. Jakuba W Kłodawie Gdańskiej
15.08.2024 r.
Niniejsze „Standardy Ochrony Małoletnich w Parafii” są spełnieniem obowiązku, który nakłada polskie prawo (Ustawa z dnia 28.07.2023 r. o zmianie Ustawy Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. 2023 poz. 1606) m.in. na organizatorów rozwoju duchowego małoletnich i opieki nad nimi oraz osoby dopuszczone do takiej działalności z małoletnimi.
Parafia jako część Kościoła lokalnego funkcjonuje przede wszystkim, aby wierni katolicy określonego terenu otrzymywali w jej ramach pomoc duchową, służącą ich duchowemu rozwojowi. Temu służy organizowanie kultu Bożego (udzielanie sakramentów, wspólna modlitwa) jak i dodatkowe spotkania wiernych w ramach grup duszpasterskich oraz kierownictwa duchowego. Parafia obejmuje wszystkich wiernych, w tym małoletnich, wobec których posługujący duchowni i świeccy mają obowiązek wprowadzenia i umocnienia ducha wiary. Małoletni korzystają z udzielanych im sakramentów, przychodzą z dorosłymi lub sami na wspólne modlitwy, a także biorą udział w formacyjnych spotkaniach i wyjazdach parafialnych. Małoletni również mogą brać czynny udział w organizowaniu i przebiegu duszpasterstwa parafialnego. Duszpasterstwo parafialne zazwyczaj odbywa się w miejscowym kościele parafialnym i budynkach parafialnych, ale także w innych miejscach np. kaplice, oratoria, podczas pielgrzymek i innych wyjazdów.
Specyfiką duszpasterstwa parafialnego jest to, iż parafia jest z zasady wspólnotą wspólnot, stąd też pierwszymi odpowiedzialnymi za duchowy rozwój dziecka są jego rodzice, a parafia jako wspólnota jest środowiskiem ułatwiającym to zadanie.
Specyfiką parafii jest to, iż stanowi część wspólnoty wiernych zgromadzonych w ramach diecezji pod duszpasterskim przewodnictwem biskupa diecezjalnego. Parafia jest zasady wspólnotą terytorialną, ograniczającą się do danej miejscowości lub osiedla, ale otwartą również na wiernych spoza parafii. W związku z mobilnością mieszkańców wspólnota parafialna może składać się zarówno z wiernych dobrze siebie znających, jak z wiernych anonimowych, pojawiających się jedynie okazyjnie w miejscu duszpasterstwa. Z reguły parafianie odwiedzają kościół parafialny przy okazji niedzielnej Mszy św., ale są także i tacy, którzy codziennie korzystają z miejscowego duszpasterstwa. Na czele parafii stoi proboszcz, mianowany przez biskupa diecezjalnego, którym jest zawsze kapłan. Mogą mu pomagać inni duchowni (wikariusze, księża do pomocy duszpasterskiej, diakoni) a także wierni świeccy pełniący różne funkcje we wspólnocie parafialnej, zarówno funkcje techniczne jak i formacyjne. Parafia zatem do przede wszystkim ludzie, ponad to działania duszpasterskie i inne integrujące miejscową wspólnotę, ale to także wymiar materialny w postaci budynków i majątku parafialnego.
W takiej wspólnocie parafialnej małoletni są zarówno odbiorcami jak i aktywnymi uczestnikami życia duchowego. Wchodzą oni mniej lub bardziej w relacje z dorosłymi (duchownymi i świeckimi) oraz innymi małoletnimi w ramach duszpasterstwa, stąd istnieje obowiązek przede wszystkim moralny zadbania o ich bezpieczeństwo duchowe i fizyczne, aby środowisko parafialne stało się dla nich okazją do duchowego wzrostu, eliminując we wszelki możliwy sposób niebezpieczeństwo jakiejkolwiek przemocy. Bezpieczeństwo małoletnich w ramach duszpasterstwa wpływa zarówno na kształt ich relacji ze wspólnotą Kościoła, poszczególnymi osobami, ale także w sposób istotny na relację z Bogiem.
Parafia jako wspólnota religijna, biorąc pod uwagę Boże przykazanie o miłości bliźniego jak siebie samego winna zadbać z motywów religijnych o to, by środowisko parafialne było miejscem, gdzie każdy małoletni może czuć się bezpiecznie oraz znaleźć adekwatną pomoc w rozwoju religijnym.
Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich są konkretyzacją prawa państwowego i mają za zadanie pomóc w tym, co jest przed wszystkim obowiązkiem moralnym ludzi wierzących.
Kłodawa, 18 września 2024 r.
Zamawiający (Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
INFORMACJA
w ramach postępowania zakupowego na wybór wykonawcy zadania pn. „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”, na podstawie wytycznych zawartych w Załączniku do uchwały nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. – Szczegółowe zasady i tryb udzielania dofinansowaniaz Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, w ramach dofinansowania udzielonego z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków – Promesa Wstępna Nr RPOZ/2022/5/958.
Agnieszka Sikorska, ul. Grobla III 1/6 C/8, 80-840 Gdańsk
cena oferty:146 921,00 zł
Uzasadnienie:
Oferta złożona przez ww. wykonawcę spełnia wymogi zapytania ofertowego oraz uzyskała najwyższąliczbę punktów przyznanych na podstawie kryteriów oceny ofert, kryterium — cena 100% , a wykonawca wykazał, że nie podlega wykluczeniu.
W postępowaniu, w odniesieniu do tej części postępowania, oferty złożyli niżej wymienieni wykonawcy, których ofertom przyznano punktację, zgodnie z poniższym zestawieniem.
Numer oferty |
Nazwa (firma) i adres wykonawcy |
Liczba punktów w kryterium Cena |
Łączna liczba przyznanych punktów |
1. |
Agnieszka Sikorska, ul. Grobla III 1/6 C/8, |
100,00 pkt |
100,00 pkt |
2. |
TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski, ul Komunalna 12, |
- |
- |
Stolarz Zbigniew Brylowski, Słowackiego 28, 83-300 Kartuzy
cena oferty: 49 280,00 zł
Uzasadnienie:
Oferta złożona przez ww. wykonawcę spełnia wymogi zapytania ofertowego oraz uzyskała najwyższą liczbę punktów przyznanych na podstawie kryteriów oceny ofert, kryterium — cena 100% , a wykonawcawykazał, że nie podlega wykluczeniu.
W postępowaniu, w odniesieniu do tej części postępowania, oferty złożyli niżej wymienieni wykonawcy, których ofertom przyznano punktację, zgodnie z poniższym zestawieniem.
Numer oferty |
Nazwa (firma) i adres wykonawcy |
Liczba punktów w kryterium Cena |
Łączna liczba przyznanych punktów |
1. |
Stolarz Zbigniew Brylowski, |
100,00 pkt |
100,00 pkt |
2. |
TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski, ul Komunalna 12, |
60,10 pkt |
60,10 pkt |
……………………………………………..
Trąbki Wielkie, 27.08.2024 r.
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
INFORMACJA Z OTWARCIA OFERT
W ramach ogłoszonego postępowania w formie zapytania ofertowego na wybór wykonawcy zadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”.
do terminu składania ofert tj. 27.08..2024r. do godziny 10:00 wpłynęły oferty:
Część 1:- koserwatorska
Cena oferty brutto: 146 921,00 PLN
ul Komunalna 12, 83-000 Pruszcz Gdański
Cena oferty brutto: 109.400,00 PLN
Część 2: - stolarska
Cena oferty brutto: 49.280,00 PLN
ul Komunalna 12, 83-000 Pruszcz Gdański
Cena oferty brutto: 82.000,00 PLN
Proboszcz- Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
(-) Ks. Zdzisław Kumor
Kłodawa, 23.08.2024r.
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
Dotyczy zadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”.
Zmiana nr 3
do zapytania ofertowego
W związku z zapytaniami do ogłoszonego zapytania ofertowego udziela się odpowiedzi w poniższym zakresie:
Pytanie 1:
Zwracam się z zapytaniem na temat możliwości zmian w zapisie w proponowanejumowie do zadania: Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej.
Wg oferty dopuszcza się konsorcjum wykonawców, przy czy przy podpisaniu umowy trzeba przedstawić umowę między konsorcjantami. Na pierwszej stronie umowy należy też podać dane firmy.
Jestem osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (planuję ją otworzyć dopiero w kolejnym roku). Wraz z koleżanką, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, chciałybyśmy złożyć wspólną ofertę na wykonanie tego zadania. Z informacji, które do tej pory udało mi się uzyskać, nie wynika jasno, czy osoba nieprowadząca działalności gospodarczej może wejść w konsorcjum z firmą. Z porad, które do tej pory otrzymałam wnioskuję, że konsorcjum dotyczy raczej różnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Stąd moje pytanie: czy my, zainteresowane złożeniem wspólnej oferty, możemy wejść w konsorcjum na tym etapie, przy czym ja (nieprowadząca działalności) deklaruję otworzenie działalności gospodarczej w nowym roku (2025), co potwierdzę specjalnie w tym celu napisanym oświadczeniem.
Być może możliwe by było zrezygnowanie z użycia słowa "konsorcjum" i zastąpienie go "deklaracją współpracy"/"oświadczeniem o podjęciu współpracy" między nami dwiema na dany okres czasu (czas trwania zadania) przy tym konkretnym zadaniu?
Czy na pierwszej stronie umowy można zmienić zapis:
"Umowa zawarta w dniu [...] pomiędzy parafią Rzymskokatolicką [...] zwaną dalej Zamawiającym a prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą [...] zwanym dalej wykonawcą w imieniu którego działają [...]" na zapis
"Umowa zawarta w dniu [...] pomiędzy parafią Rzymskokatolicką [...] zwaną dalej Zamawiającym a współpracującymi w ramach zadania 1)……., prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą [...] i 2) ………., nieprowadzącą działalnośći gospodarczej, [adres, PESEL] zwanymi dalej Wykonawcami". To pozwoli również na podpisanie umowy przez nas obie. Chciałybyśmy ją w przyszłym roku, po założeniu przeze mnie działalności gospodarczej, aneksować (żeby zmienić moje dane osobiste na dane firmy i dodać konto firmowe, wymagane do wypłat) lub, jeśli to wystarczy, napisać oświadczenie o zmianie danych wykonawcy. Jeśli ma to znaczenie na ten moment - pierwsza faktura zostanie wystawiona przeze mnie w przyszłym roku, w ramach prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej.
Odpowiedź: Zamawiający nie dokonuje zmiany w zapytaniu ofertowym i projekcie umowy.
Dla zasady równego traktowania wykonawców, na etapie realizacji zadania konsorcjum nie może zmieniać już swojej formy.
Zadanie jest dofinansowane z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków i musi być zgodne z wytycznymi, zasadami rozliczania wypłaty z przyznanej promesy jak i Uchwałą Rady Gminy i umową zawartą pomiędzy Parafią a Gminą na podstawie, której nastąpi wypłata i rozliczenie środków finansowych.
W opisanym przpadku powstałoby konsorcjum/porozumienie o współpracy podmiotu profesjonalnego z osobą prywatną co może rodzić problemy choćby z rozliczeniem prac na podstawie dokumentu księgowego jak i kwestia ewentualnego oskładkowania umowy z osobą, która nie prowadzi działalności, i dodatkowych z tym związanych kosztów.
Proboszcz- Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
(-)Ks. Zdzisław Kumor
Trąbki Wielkie, 13.08.2024r.
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
Dotyczy zadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”.
Zmiana nr 2
do zapytania ofertowego
W związku z zapytaniami do ogłoszonego zapytania ofertowego udziela się odpowiedzi i dokonuje zmian w poniższym zakresie:
Pytanie 1:
Pierwsze pytanie dotyczy punktu VII. „Opis sposobu obliczenia ceny oferty”.
Punkt 7. stwierdza, że „Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych (…)., a 8., że „Oferta musi obejmować całość zamówienia.” We wcześniejszych częściach zapytania jest mowa o możliwości składania ofert częściowych. Czy można więc składać ofertę częściową?
Odpowiedź: Dokonuje się zmiany w zapytaniu ofertowym:
W rozdziale VII. Opisu sposobu obliczenia ceny oferty zmienia się punkt 7 i 8 nadając im brzmienie:
„7.Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych.”
„8.Oferta musi obejmować tę część zamówienia na, którą wykonawca ją składa.”
Pytanie 2:
Drugie pytanie dotyczy punktu VIII. „Warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy wykluczenia”.
W podpunkcie 1.a) wymienione są warunki, jakie musi spełnić wykonawca (dyplom konserwatora i dorobek), nie ma tam jednak rozgraniczenia na część konserwatorską i stolarską. Czy znaczy to, że te warunki musi spełnić też osoba składająca wniosek tylko na część stolarską?
Odpowiedź: Warunek udziału dotyczy tylko części 1- konserwatorskiej.
Dokonuje się zmiany w zapytaniu ofertowym w poniższym zakresie:
VIII. Warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy wykluczenia
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki:
Proboszcz- Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
(-) Ks. Zdzisław Kumor
Trąbki Wielkie, 01.08.2024r.
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
Dotyczy zadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”.
Zmiana nr 1
do zapytania ofertowego
Dokonuje się zmiany w § 3 pkt 10 projektu umowy, który otrzymuje brzmienie:
10.Wynagrodzenie należne Wykonawcy zostanie zapłacone przez Zamawiającego w terminie do 30 dni od daty doręczenia do siedziby Zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT, wraz z dokumentami rozliczeniowymi wymienionymi w § 2 ust 5, po otrzymaniu środków z dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków – POLSKI ŁAD, przelewem na rachunek bankowy Wykonawcy o numerze ………………………………………… prowadzonym w ……………………….
Udział własny będzie wypłaony przed wypłatą środków z dofinansowania ( promesy), a wypłata z Promesy jest możliwa po zakończeniu inwestycji albo wydzielonego jej etapu.
1)Płatności z Promesy: Wypłata dofinansowania z Programu na podstawie promesy może nastąpić jednorazowo lub w transzach, w zależności od okresu realizacji inwestycji zgodnie z następującymi zasadami:
- w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy na podstawie więcej niż jednej umowy wypłata środków wynikających z promesy nastąpi w trzech transzach, każdorazowo po zakończeniu określonego etapu prac w ramach realizacji zadania inwestycyjnego:
a) pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 20% kwoty dofinansowania z Programu określonej w promesie,
b) druga transza w wysokości nie wyższej niż 30% kwoty dofinansowania z Programu określonej w promesie,
c) trzecia transza w wysokości kwoty dofinansowania z Programu określonej w promesie pomniejszonej o kwoty wypłacone w ramach wcześniejszych transz.
2) Umowa przewiduje zapewnienie finasowania przez Wykonawcę w części niepokrytej udziałem własnym Wnioskodawcy promesy, na czas poprzedzający wypłatę/wypłaty z Promesy na zasadach wskazanych w niniejszym ustępie.
3)Zasady wypłaty dofinansowania normuje par.11 załącznika do Uchwały Rady Ministrów Nr 232/2022 z dnia 23 listopada 2022 r. i zależą one m.in. od czasu trwania Inwestycji. Wnioskodawca informuje za pośrednictwem Aplikacji o zakończeniu Inwestycji lub jej wydzielonego etapu. Wypłata dofinansowania w ramach udzielonej Promesy nastąpi po złożeniu przez Gminę do BGK „ Wniosku o wypłatę z Promesy”.
4)Beneficjent Dotacji, zobowiązany jest do wydatkowania Dofinansowania z Programu w sposób gwarantujący wykonanie dotowanych prac przy Zabytku zgodnie z obowiązującym prawem, w szczególności ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
5) Strony postanawiają, że zapłata wynagrodzenia za wykonany przedmiot Umowy odbędzie się na podstawie faktury Wykonawcy po dokonaniu odbioru częściowego przedmiotu umowy czy odbiorze końcowym.
Proboszcz- Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
(-) Ks. Zdzisław Kumor
PROGRAM PRAC
Prace remontowe drewnianej posadzki i ławek na chórze w kościele pw. św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej.
PROGRAM PRAC
Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru muzycznego, szafie organowej i elementach konstrukcji nośnej w kościele pw. św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej.
OBIEKT
Balustrada chóru muzycznego
Chór muzyczny( empora) znajduje się w części zachodniej kościoła nad głównym wejściem. Całość empory leży na konstrukcji nośnej z belek drewnianych wspartych na słupach drewnianych i murowanych tynkowanych filarach ceglanych. Balustrada chóru muzycznego jest jednokondygnacyjna, trójdzielna. Część środkowa włączona w ścianę frontową prospektu organowego.
Balustrada pełna z podziałem na kwatery, poręcz i cokoły profilowane; w części środkowej (prospekt organowy) kwatery i słupki dzielące z uproszczoną dekoracja architektoniczną, Na podstawie odkrywki stwierdzono pierwotną polichromię na belkach konstrukcji nośnej ca XVIII w.
Prospekt organowy
Jednoczęściowa szafa drewniana, malowana współcześnie dwukolorowo (brązowo-biała) przylegająca bezpośrednio do balustrady chóru muzycznego i sięgająca pod samo sklepienie.
MIEJSCE PRZECHOWYWANIA
Kościół p.w. św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
CZAS POWSTANIA
XVIII i XIX wiek (prospekt organowy)
TECHNIKA I MATERIAŁ
Drewno, techniki stolarskie, snycerskie, marmoryzacja(?), polichromowanie, prawdopodobnie tłusta tempera na desce – aktualnie przemalowane na kolor biały i brązowy
CZAS POWSTANIA I WARTOŚĆ ZABYTKU (HISTORYCZNA, ARTYSTYCZNA, NAUKOWA)
Kościół p.w. św. Jakuba (najstarsza parafia na Pomorzu) - parafia erygowana
w 1283 r. W dokumentach z 1570 i 1583 opisany już jako murowany. W 1 poł. XVIII w. nadanie całości obiektu charakteru barokowego (wymalowania dekoracyjne wnętrza, i chóru muzycznego, barokowe ołtarze, barokowa chrzcielnica, przebudowa zewnętrznych ścian - powiększenie, okien barokowe szczyty na fasadzie) z inicjatywy i fundacji prowincjała cystersów i opata
w Lądzie Antoniego Mikołaja Łukomskiego.
Wartość historyczna
Kościół w Kłodawie zawdzięcza istniejącą artystyczną formę istotnej postaci
w historii kultury polskiej Mikołajowi Antoniemu Łukomskiemu herbu Szeliga, który był opatem lądzkim, sekretarzem królewskim, mecenasem sztuki i filozofem oraz generalnym komisarzem polskiej prowincji cysterskiej. Oprócz opactwa
w Lądzie i kolegium cysterskiego w Mogile (którego był fundatorem i wykładowcą) kościół w Kłodawie jest jednym z nielicznych innych miejsc poza klasztorem lądzkim, gdzie pozostał ślad jego działalności (upamiętniony w Kłodawie także tablicą memorialną z 1735 r.).
Wartość artystyczna, naukowa
Balustrada będąca przedmiotem planowanych prac konserwatorskich jest
z dużym prawdopodobieństwem częścią autorskiego programu XVIII-wiecznej barokizacji kościoła św. Jakuba wykonanego wg programu opata Łukomskiego
z klasztoru cystersów w Lądzie w Wielkopolsce.
STAN ZACHOWANIA
Celem prac jest poprawa kondycji technicznej balustrady, elementów szafy organowej i elementów konstrukcji nośnej przez usunięcie uszkodzeń i wadliwych uzupełnień konstrukcji oraz przywrócenie historycznego wyglądu wyżej wymienionych elementów przez usunięcie przemalowań oraz wykonanie rekonstrukcji ubytków dekoracji malarskich. Rezultatem będzie zabezpieczenie historycznego przekazu dot. dekoracyjnego malarstwa barokowego i warsztatu malarskiego.
PROGRAM PRAC
Odkrywki schodkowe w przedniej części (balustrada, szafa organowa, przednie belki konstrukcji nośnej, przednie filary) wielkości do ok. 10x10 cm, w tylnej części (tylne belki konstrukcji nośnej, tylne filary) odkrywki schodkowe jak wyżej, a pasowe większe 1-4 dm2.
Konserwacja i restauracja balustrady chóru muzycznego z elementami prospektu organowego i polichromowanymi elementami konstrukcji nośnej
1. Wykonanie dokumentacji fotograficznej przed konserwacją.
2. Ustalenie oryginalnej kolorystyki, budowy stratygraficznej, stanu zachowania i zakresu występowania poszczególnych warstw polichromii oryginalnej.
3. Usunięcie wtórnych nawarstwień celem odsłonięcia pierwotnej warstwy malarskiej i przywrócenia oryginalnej kolorystyki. Zabieg wykonywany metodą chemiczno-mechaniczną. Wybór metody i środków po próbach przeprowadzonych na obiekcie.
4. Usunięcie wadliwych kitów drewna, wstawek.
5. Dezynfekcja i dezynsekcja struktury drewna przy zastosowaniu odpowiednich, specjalistycznych środków chemicznych zwalczających drewnojady.
6. Impregnacja roztworami żywicy kopolimeru metakrylanu etylu i akrylanu metylu w toluenie drewnianych elementów o osłabionej strukturze drewna i nieodpowiedniej wytrzymałości mechanicznej metodą wielokrotnego powlekania.
7. Wykonanie prac stolarskich balustrady celem likwidacji spękań, rozspojeń, wypaczeń i innych uszkodzeń drewna.
8. Podklejenie spękań i spęcherzeń zaprawy / warstwy malarskiej przy użyciu roztworów dyspersji żywicy akrylowej w emulsji wodnej lub niskoprocentowych (5-7%) roztworów wodnych glutynowego kleju (króliczy) po uprzednim zwilżeniu etanolem.
9. Uzupełnienie większych ubytków drewna wstawkami z drewna dobranego gatunkowo do oryginalnego. Opracowanie powierzchni wstawek. Drobniejsze ubytki drewna proponuje się uzupełnić modyfikowaną masą drewnopodobną na bazie żywicy epoksydowej o parametrach zbliżonych do parametrów drewna.
10. Wykonanie kitów retuszerskich. Specjalistyczne materiały konserwatorskie na bazie modyfikowanych żywic syntetycznych lub zaprawa klejowo-kredowa- wybór po próbach. Zabezpieczenie kitów werniksem retuszerskim.
11. Scalenie kolorystyczne ubytków warstwy malarskiej do oryginału przy zastosowaniu specjalistycznych materiałów retuszerskich.
13. Dokumentacja konserwatorska powykonawcza.
Wykonawca musi posiadać dyplom konserwatora specjalizacji konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej lub konserwacja i restauracja malarstwa oraz
uprawnienia do pracy przy obiektach zabytkowych w myśl Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Art. 37a. (osoba, która po zaliczeniu
szóstego semestru jednolitych studiów magisterskich przez co najmniej 9 miesięcy
brała udział w pracach konserwatorskich, pracach restauratorskich lub badaniach
konserwatorskich, prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru,
inwentarza muzeum będącego instytucją kultury lub zaliczanych do jednej
z kategorii, o których mowa w art. 14a ust. 2.).
Dopuszcza się konsorcjum wykonawców.
Wymagane dokumenty potwierdzające uprawnienia:
- kopia dyplomu
- wykaz prac spełniających powyższe kryteria z podaniem czasu ich trwania (miesiąc, rok)
Załącznik nr 3
Zgodnie z zapytaniem ofertowym:
Z postępowania o udzielnie zamówienia wykluczeniu podlegają Wykonawcy, którzy są powiązani osobowo lub kapitałowo z Zamawiającym.
Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między Zamawiającym lub osobami uprawnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi dla Zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy a Wykonawcą, polegające w szczególności na:
OŚWIADCZENIE WYKONAWCY
Wykonawca oświadczenie o braku w/w powiązań do niniejszego zapytania ofertowego.
……………………………………………………………
(Data i Podpis czytelny lub pieczątka Wykonawcy, osób upoważnionych do reprezentowania wykonawcy)
Wzór
UMOWA NR /2024
zawarta w dniu …………………………... w ………………..pomiędzy Parafią Rzymskokatolicką ……………., z siedzibą: …………………………………, nr NIP: …………………., nr REGON: …………….., zwaną dalej „Zamawiającym”, w imieniu której działa:
Ks. ………………………….. – proboszcz Parafii,
a prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą/ ……… wpisanym do KRS nr …………………, z siedzibą …………………………………….., NIP …………………….., …………………, zwanym dalej
„Wykonawcą” w imieniu którego działają :
1.
Zadanie jest realizowane w ramach dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Promesa wstępna Nr RPOZ/2022/958/PolskiLad
Zamawiający zleca, a Wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”. Dotyczy części - ……………………
10.Wynagrodzenie należne Wykonawcy zostanie zapłacone przez Zamawiającego w terminie do 30 dni od daty doręczenia do siedziby Zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT, wraz z dokumentami rozliczeniowymi wymienionymi w § 2 ust 5, po otrzymaniu środków z dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków – POLSKI ŁAD, przelewem na rachunek bankowy Wykonawcy o numerze ………………………………………… prowadzonym w ……………………….
Udział własny będzie wypłaony przed wypłatą środków z dofinansowania ( promesy), a wypłata z Promesy jest możliwa po zakończeniu inwestycji albo wydzielonego jej etapu.
Płatności z Promesy: Wypłata dofinansowania z Programu na podstawie promesy może nastąpić jednorazowo lub w transzach, w zależności od okresu realizacji inwestycji zgodnie z następującymi zasadami:
- w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy na podstawie jednej umowy wypłata środków wynikających z promesy nastąpi w dwóch transzach, każdorazowo po zakończeniu określonego etapu prac w ramach realizacji zadania inwestycyjnego:
a) pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 50% kwoty dofinansowania z Programu określonej w promesie,
b) druga transza w wysokości kwoty dofinansowania z Programu określonej w promesie pomniejszonej o kwotę wypłaconą w pierwszej transzy;
2) Umowa przewiduje zapewnienie finasowania przez Wykonawcę w części niepokrytej udziałem własnym Wnioskodawcy promesy, na czas poprzedzający wypłatę/wypłaty z Promesy na zasadach wskazanych w niniejszym ustępie.
3) Strony postanawiają, że zapłata wynagrodzenia za wykonany przedmiot Umowy odbędzie się na podstawie faktury Wykonawcy po dokonaniu odbioru częściowego przedmiotu umowy czy odbiorze końcowym.
11.Zmiana rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 10 wymaga zmiany umowy w formie pisemnego aneksu.
12.Wykonawca oświadcza, że wskazany w ust. 10 rachunek bankowy jest rachunkiem związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą, dla której bank utworzył rachunek VAT.
13.Wykonawca oświadcza, że rachunek bankowy wskazany w ust. 10 jest rachunkiem umożliwiającym płatność przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności i ujęty jest w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 2 ustawy 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz., 931 – z późn. zmianami).
14.Miejscem zapłaty jest bank Zamawiającego.
15.W przypadku gdy rachunek bankowy Wykonawcy nie spełnia warunku określonego ust 17, opóźnienia w dokonaniu płatności, w terminie określonym w ust. 10 powstałe wskutek braku możliwości realizacji płatności wynagrodzenia z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności bądź dokonania płatności na rachunek objęty Wykazem, nie stanowi dla Wykonawcy podstawy do żądania od Zamawiającego jakichkolwiek odsetek, jak również innych roszczeń z tytułu dokonania nieterminowej płatności.
16.Zamawiający oświadcza, że jest uprawniony do otrzymania faktur VAT.
79.Wykonawca oświadcza, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zobowiązuje się niezwłocznie zawiadomić Zamawiającego o zmianie tego statusu.
18.Przelew wierzytelności wymaga zgody drugiej strony, wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności
2. W przypadku wyrządzenia szkody z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Wykonawca zobowiązuje się zapłacić uprawnionemu podmiotowi stosowne odszkodowanie.
3.Do obowiązków Zamawiającego należy w szczególności:
1)Termin wykonania umowy może ulec przesunięciu w przypadku opóźnień wynikających z:
2)Wydłużenie terminu realizacji umowy na wniosek Wykonawcy będzie możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Zamawiającego i będzie możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy konieczność wydłużenia tego terminu wynika z przyczyn obiektywnych oraz Zamawiający uzyska zgodę Prezesa Rady Ministrów na wydłużenie terminu realizacji inwestycji w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków ( wdłużenia ważności promesy).
3) W uzasadnionych przypadkach, w ramach przedmiotowego zamówienia, dopuszcza się za zgodą Zamawiającego możliwość wykonania robót budowlanych w inny sposób niż określono to w dokumentacji projektowej (tj. wykonania tzw. robót zamiennych). Przedmiotowe zmiany muszą być korzystne dla Zamawiającego (zamiany na materiały, urządzenia, sprzęt posiadające co najmniej takie parametry techniczne, jakościowe i cechy użytkowe, jak te, które stanowiły podstawę wyboru oferty) i nie mogą prowadzić do zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy.
4)Zamawiający przewiduje dokonanie zmian w umowie będących następstwem działania organów administracji, np. przekroczenia zakreślonych przez prawo terminów wydawania przez organy administracji decyzji, zezwoleń; konieczności uzyskania wyroku sądowego lub innego orzeczenia sądu lub organu, którego konieczności nie przewidywano przy zawieraniu umowy, itp.
5)Zamawiający przewiduje możliwość zmiany kierownika budowy przy czym osoby zastępujące muszą spełniać warunki określone w ofercie/umowie.
6)W przypadku, gdy Wykonawca w ofercie nie przewidział korzystania z podwykonawców, przewiduje się możliwą zmianę umowy dotyczącą powierzenia przez Wykonawcę wykonywania części zamówienia podwykonawcom jeżeli Wykonawca uzna to za konieczne i złoży odpowiedni wniosek w formie pisemnej.
7)W przypadku, gdy Wykonawca w ofercie przewidział korzystanie z podwykonawców, przewiduje się możliwą zmianę umowy dotyczącą samodzielnego wykonania przedmiotu zamówienia lub zwiększenia bądź zmniejszenia liczby podwykonawców, jeżeli Wykonawca uzna to za konieczne i złoży odpowiedni wniosek w formie pisemnej. Zgoda na zmianę, rezygnację z podwykonawcy może nastąpić pod warunkiem przedstawienia przez Wykonawcę oświadczeń podwykonawców, którzy byli związani umową z dotychczasowym podwykonawcą, potwierdzających zapłatę przez niego należnego wynagrodzenia za wykonaną część zamówienia do dnia dokonania zmiany umowy w tym zakresie.
8)Zamawiający dopuszcza zmiany istotnych postanowień umowy w przypadku wystąpienia uzasadnionych i adekwatnych przyczyn zmian w zakresie i sposobie wykonania przedmiotu zamówienia wynikających z wprowadzonych zmian do wniosku o dofinansowanie inwestycji.
9)Zamawiający dopuszcza zmiany istotnych postanowień umowy w przypadku wystąpienia przyczyn związanych z procedurami rozliczenia dofinansowania inwestycji ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków do dotacji przyznanej na realizację przedmiotu umowy.
10)Zamawiający dopuszcza zmiany istotnych postanowień umowy w przypadku, gdy konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wprowadzonych w umowach pomiędzy Zamawiającym, a inną niż Wykonawca Stroną, w tym instytucjami nadzorującymi realizację projektu, w ramach którego realizowane jest zamówienie.
11)Zamawiający jest uprawniony do zmiany sposobu rozliczania Umowy lub dokonywania płatności na rzecz Wykonawcy w związku ze zmianami zawartej przez Zamawiającego umowy o dofinansowanie projektu lub zmianami wytycznych dotyczących realizacji projektu.
12)Zmiany umowy w przypadku ograniczenia zakresu robót nastąpią przy jednoczesnym zmniejszeniu wynagrodzenia Wykonawcy, jeżeli okaże się, że niektóre elementy robót będą zbędne z punktu widzenia procesu inwestycyjnego lub technologicznego. Wynagrodzenie Wykonawcy ulega zmniejszeniu zgodnie z wyceną robót określoną w kosztorysie opracowanym przez Wykonawcę.
4.Strony przewidują zmianę umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w następujących sytuacjach:
5. Powyższe postanowienia stanowią przykładowy katalog zmian, na które Zamawiający może wyrazić zgodę. Nie stanowią one jednak zobowiązania do wyrażenia takiej zgody.
1.Każda ze Stron Umowy zobowiązana jest do realizacji obowiązków informacyjnych określonych przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenie dyrektywy 95/46/WE w takim zakresie w jakim są do tego zobowiązane zgodnie z tymi przepisami.
Zamawiający: Wykonawca:
Załącznik nr 1 do zapytania ofertowego
RZĄDOWY PROGRAM ODBUDOWY ZABYTKÓW
………………………………………………………
(Miejscowość, data)
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
FORMULARZ OFERTOWY
Dla części ………
( należy napisać na jaką część składa swoją ofertę wykonawca,
jeżeli chce złożyć na dwie części należy wypełnić formularz osobno dla każdej części )
DANE WYKONAWCY (w przypadku składania oferty wspólnej
należy wskazać lidera/pełnomocnika i podać dane konsorcjantów):
Nazwa firmy / imię i nazwisko...................................................................................................................................
Adres : …………………………………………………………………………………………………
Osoba umocowana do reprezentacji wykonawcy ( stanowisko/podstawa do reprezentacji:……………………………………………
REGON:..........................................................NIP.......................................................................
NUMER WPISU DO KRS: ……………………………(dotyczy podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sadowego).
Osoba do kontaktu ……………………………………………………
Numer telefonu...................................Adres e-mail ................................................................
W odpowiedzi na zapytanie ofertowe składam niniejszą ofertę na wykonanie zadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej” w ramach dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Promesa wstępna Nr RPOZ/2022/958/PolskiLad
Oferujemy wykonanie zamówienia zgodnie z treścią zapytania ofertowego na :
Wartość oferty brutto: ………………..………………………….PLN
(słownie:……………………………………………………………)
Stawka podatku Vat ……%
Podstawa prawna w przypadku zwolnienia z VAT …………………….
*Cena podana w ofercie powinna obejmować wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia oraz warunkami stawianymi przez Zamawiającego w treści Zapytania ofertowego, w tym podatek VAT.
Jako wykonawca składający ofertę w niniejszym postępowaniu zakupowym:
1. Oświadczam, że zapoznałem się z treścią zapytania ofertowego, nie wnoszę do niego zastrzeżeń oraz zdobyłem konieczne informacje potrzebne do właściwego przygotowania oferty, wykonania zamówienia i uznaję się za związanym określonymi w nim zasadami postępowania. Uzyskałem wszelkie niezbędne informacje do przygotowania oferty i wykonania zamówienia.
2. Oświadczam, że podana cena stanowi cenę ryczałtową i obejmuje wszystkie koszty niezbędne do należytego wykonania niniejszego zamówienia.
3.Akceptuję warunki umowy i płatności określone przez Zamawiającego;
4. Gwarantuję wykonanie zamówienia w terminie wskazanym w treści zapytania ofertowego.
5. Oświadczam, że spełniam warunki udziału w postępowaniu zawarte w zapytaniu ofertowym.
6. Oświadczam, że gwarantuję okres gwarancji i rękojmi dla przedmiotu zamówienia 5 lat od dnia odbioru końcowego.
7. Oświadczam, że wypełniłem obowiązki informacyjne przewidziane w art. 13 lub art. 14 RODO1) wobec osób fizycznych, od których dane osobowe bezpośrednio lub pośrednio pozyskaliśmy w celu ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego w niniejszym postępowaniu.
8. W przypadku wybrania mojej oferty deklaruję podpisanie umowy zgodnej z wzorem załączonym do zapytania ofertowego oraz z wymaganiami przedstawionymi w zapytaniu ofertowym.
9. Zobowiązuję się do zawarcia umowy w miejscu i terminie wyznaczonym przez Zamawiającego w przypadku uznania mojej oferty za najkorzystniejszą.
10.Wykonam przedmiot zamówienia w terminie wyznaczonym przez Zamawiającego w zapytaniu ofertowym.
11.Oświadczam, iż nie podlegam wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 835);
13.Oświadczam, że zamówienie zrealizujemy sami / przy udziale podwykonawców*
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
( dane podwykonawcy – o ile jest znany / zakres powierzonych robót )
15.Jestem świadomy odpowiedzialności karnej związanej ze składaniem fałszywych oświadczeń i dokumentów;
16.Jestem związani niniejszą ofertą przez czas wskazany w zapytaniu ofertowym;
17. Załączone do oferty dokumenty opisują stan faktyczny i prawny aktualny na dzień otwarcia ofert;
18.Integralną część oferty stanowią następujące dokumenty:
Wymagane dokumenty potwierdzające uprawnienia:
- kopia dyplomu
- wykaz prac spełniających wymogi opisane w zapytaniu ofertowym z podaniem czasu ich trwania (miesiąc, rok)
- oświadczenie wykonawcy – zał. 3
Prawdziwość powyższych danych potwierdzam świadom odpowiedzialności karnej z art. 297 Kodeksu.
……………………………………………………………
(Data i Podpis czytelny lub pieczątka Wykonawcy, osób upoważnionych
do reprezentowania wykonawcy)
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie dla potrzeb niezbędnych do realizacji postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
………………………………………
(Data i Podpis czytelny lub pieczątka
Wykonawcy, osób upoważnionych
do reprezentowania wykonawcy)
1 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z Od.05.2016, str. 1)
ZAPYTANIE OFERTOWE
w ramach postępowania zakupowego na wybór wykonawcy zadania
pn.: Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej
oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej.
I. Zamawiający ( Beneficjent dotacji):
Parafia Rzymskokatolicka pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa, ul. Gdańska 12,
Proboszcz- Ks. Zdzisław Kumor
II. Tryb udzielenia zamówienia:
1.Na podstawie wytycznych zawartych w Załączniku do uchwały nr 232/2022 Rady Ministrów
z dnia 23 listopada 2022 r. - Szczegółowe zasady i tryb udzielania dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
2. Do niniejszego postępowania nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 11września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).
3. Zamówienie publiczne prowadzone jest zgodnie z zasadą konkurencyjności, transparentności i przejrzystości postępowania.
4. Sposób i miejsce publikacji zamówienia: upublicznienie zapytania ofertowego poprzez umieszczenie zapytania na stronie internetowej Zamawiającego- Parafii (beneficjenta dotacji) oraz Wnioskodawcy – Gminy Trąbki Wielkie.
III. Opis przedmiotu zamówienia:
1.Przedmiotem zamówienia są „Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”.
2.W ramach dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Promesa wstępna Nr RPOZ/2022/5/958/PolskiLad
3. zamówienie podzielone jest na dwie części:
Część 1- konserwatorska
Część 2 - stolarska
3.Opis przedmiotu zamówienia:
Chór muzyczny z prospektem organowym w Kościele Św. Jakuba powstał na przełomie XVIII-XIX w. Chór umiejscowiony jest nad głównym wejściem, na konstrukcji nośnej z belek drewnianych wspartych na słupach drewnianych i murowanych tynkowanych filarach ceglanych. W części środkowej chóru znajduje się prospekt organowy tj. jednoczęściowa szafa drewniana sięgająca pod samo sklepienie. Pracami konserwatorsko-restauratorskimi objęte zostaną: polichromowana balustrada, konstrukcja nośna chóru oraz szafa organowa. Jednocześnie zostaną wykonane prace remontowe drewnianej posadzki i ławek na chórze.
Opis przedmiotu zamówienia stanowią też załączniki opis prac dla części 1 i 2.
4.Postanowienia szczegółowe:
1)Prace objęte przedmiotem zamówienia winny być wykonane zgodnie z załączoną dokumentacją, informacją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, warunkami zawartymi w zapytaniu, wzorem umowy, oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i zasadami wiedzy technicznej , należytą starannością w ich wykonywaniu, bezpieczeństwem BHP i P.POŻ, dobrą jakością i właściwą organizacją. Wszystkie zastosowane materiały powinny odpowiadać obowiązującym normom oraz posiadać wymagane atesty i certyfikaty oraz nie mogą stanowić zagrożenia dla higieny i zdrowia użytkowników. W zależności od zastosowanych materiałów należy bezwzględnie przestrzegać technologii i wymagań producentów.
2)Wykonawca we własnym zakresie dostarcza niezbędny sprzęt, narzędzia oraz materiały do wykonania zamówienia. Wykonawca w zakresie realizowanych prac odpowiada za spowodowanie zagrożeń i utrudnień na terenie prowadzonych przez siebie prac. Wykonawca jest zobowiązany do Wykonania prac w sposób który nie będzie zakłócał funkcjonowania kościoła. Wykonawca na własną odpowiedzialność stawia rusztowania i odpowiada za stan tych rusztowań oraz za wszystkie elementy na nich zamontowane przez cały okres wykonywania prac jak i pokrywa koszt ich wynajmu.
5.Wykonawca udzieli 5 letniej gwarancji i rękojmi na wykonany przedmiot zamówienia liczony od daty zakończenia ( podpisania protokołu końcowego odbioru przedmiotu zamówienia).
6.Zamawiający dopuszcza wizję przedmiotu zamówienia, w celu właściwego skalkulowania oferty.
7.Zamawiający przewiduje płatności zgodnie z wzorem umowy.
IV. Termin realizacji przedmiotu zamówienia:
1.Termin realizacji: 24 miesiące od dnia podpisania umowy dla części 1 i 2.
2.Termin realizacji zamówienia może ulec zmianie tylko w uzasadnionych okolicznościach jeżeli beneficjent będzie mógł je rozliczyć z wkładu własnego oraz pod warunkiem otrzymania zgody Prezesa Rady Ministrów w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków ( wydłużenia ważności promesy). Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały opisane w warunkach zmiany umowy.
1. Zapłata wynagrodzenia nastąpi przelewem na rachunek Wykonawcy wskazany na fakturze ( zgodny z umową) w ciągu 30 dni od dnia otrzymania prawidłowo wystawionej faktury przez Zamawiającego.
2. Rozliczenie między Zamawiającym, Beneficjentem dotacji, a Wykonawcą nastąpi w złotych polskich.
3. Warunki płatności i podstawy wystawienia faktury opisano we wzorze umowy.
VI. Sposób przygotowania oferty
1. Oferta musi być złożona w formie pisemnej, zgodnie z wymaganiami opisanymi w niniejszym zapytaniu.
2.Oferta powinna być sporządzona na formularzu ofertowym (stanowiącym Załącznik Nr 1 do niniejszego zapytania).
3.Ofertę należy sporządzić w języku polskim, na komputerze lub czytelnym pismem odręcznym.
4.Dokumenty sporządzone w języku obcym muszą być złożone wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonym przez Wykonawcę.
5.Każdy Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę jako oświadczenie woli. Złożenie większej liczby ofert spowoduje odrzucenie wszystkich ofert złożonych przez danego Wykonawcę.
6. Formularz oferty oraz dokumenty sporządzane przez Wykonawcę powinny być podpisane przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawcy. W przypadku gdy ofertę podpisują osoby, których upoważnienie do reprezentacji nie wynika z dokumentów rejestrowych, wymaga się, aby Wykonawca dołączył do oferty oryginał pełnomocnictwa m.in. do podpisania oferty lub kopię poświadczoną „za zgodność z oryginałem” przez osobę wymienioną w dokumencie rejestracyjnym (ewidencyjnym) Wykonawcy
7.W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oferta musi być podpisana przez wyznaczonego pełnomocnika.
8. Wszelkie poprawki lub zmiany w tekście oferty (a w szczególności każde przerobienie, przekreślenie, uzupełnienie, nadpisanie) muszą być parafowane własnoręcznie przez osobę podpisującą ofertę przy miejscu naniesienia tych poprawek/zmian. Wszystkie miejsca, w których wykonawca naniósł poprawki/zmiany muszą być jednoznaczne i czytelne.
9. Cena podana w ofercie musi być wyrażona w złotych polskich(zł) i zawierać wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia oraz uwzględnić wszelkie podatki, opłaty, cła itp. Cena oferty jest ceną brutto.
10. Cena oferty musi być liczona z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
11.Zamawiający dopuszcza możliwości składania ofert częściowych. Wykonawca może złożyć ofertę na część 1 i 2 lub na jedną część.
12. Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych.
VII. Opis sposobu obliczenia ceny oferty
1.Cenę oferty należy podać jako cenę ryczałtową brutto, tj. z uwzględnieniem podatku VAT. Prawidłowe ustalenie stawki podatku VAT należy do Wykonawcy. Jeżeli wykonawca jest zwolniony ze stawki Vat należy wskazać podstawę prawną zwolnienia.
2. Cena podana w ofercie musi być wyrażona w złotych polskich i obejmować wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia, podatki, opłaty, cła, koszty prowadzenia działalności, dojazdu, materiałów itp. .
3.Cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do zrealizowania zamówienia, wynikające wprost z załączonej dokumentacji i wzoru umowy, jak również w niej nie ujęte, a bez których nie można wykonać zamówienia.
4.W cenie ryczałtowej należy uwzględnić wszystkie elementy nieprzewidziane ale konieczne do zrealizowania zamówienia.
5. Oferowaną cenę należy podać w złotych polskich (PLN) z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Cenę podaje się w formularzu oferty – załącznik nr 1 do zapytania w zapisie liczbowym i słownym.
6. Cena oferty musi być liczona z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
7.Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych ani wariantowych. 8.Oferta musi obejmować całość zamówienia.
VIII. Warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy wykluczenia
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki:
Wykonawca musi posiadać dyplom konserwatora specjalizacji konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej lub konserwacja i restauracja malarstwa oraz uprawnienia do pracy przy obiektach zabytkowych w myśl Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Art. 37a. (osoba, która po zaliczeniu szóstego semestru jednolitych studiów magisterskich przez co najmniej 9 miesięcy brała udział w pracach konserwatorskich, pracach restauratorskich lub badaniach konserwatorskich, prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru,inwentarza muzeum będącego instytucją kultury lub zaliczanych do jednej z kategorii, o których mowa w art. 14a ust. 2.). Dopuszcza się konsorcjum wykonawców.
Wymagane dokumenty potwierdzające uprawnienia:
- kopia dyplomu
- wykaz prac spełniających powyższe kryteria z podaniem czasu ich trwania (miesiąc, rok)
W przypadku wykonawców składających oferty wspólne uprawnienia musi posiadać przynajmniej jeden z nich. Umowa łącząca konsorcjantów będzie wymagana przed zawarciem umowy.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do sprawdzenia rzetelności i prawidłowości wykazanych prac przedstawionych na potwierdzenie spełnienia warunku, jak i wezwania do wyjaśnień, gdy przedstawione dokumenty będą ich wymagały.
Ocena spełniania warunków udziału a), c) i d) w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie oświadczenia Wykonawcy zawartego w Formularzu ofertowym.
2. Z postępowania o udzielenie zamówienia wykluczeniu podlegają Wykonawcy, którzy są powiązani osobowo lub kapitałowo z Zamawiającym.
Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między Zamawiającym lub osobami uprawnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego lub osobami wykonującymi dla Zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru Wykonawcy a Wykonawcą, polegające w szczególności na:
Wykonawca zobowiązany jest dołączyć do oferty oświadczenie o braku w/w powiązań według wzoru stanowiącego Załącznik nr 3 do niniejszego zapytania ofertowego.
3. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, w stosunku do których zachodzi którakolwiek z okoliczności wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, na czas trwania tych okoliczności. Oświadczenie w tym zakresie zawarte jest w formularzu ofertowym.
IX. Opis kryteriów oceny ofert, którymi będzie się kierował Zamawiający przy wyborze wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny oferty:
1.Ocena ofert odbędzie się na podstawie Kryterium: Cena – 100%:
1) oferty w tym kryterium będą oceniane w odniesieniu do najniższej ceny przedstawionej przez Wykonawców,
2) oferta z najniższą ceną otrzyma maksymalną ilość punktów,
3) ocena punktowa tego kryterium dokonana zostanie zgodnie z formułą:
P=(Cn: Cob) x 100
gdzie:
P – ilość punktów
Cn – cena najniższa
Cob – cena oferty badanej
Dokonanie oceny ofert nastąpi przez punktowanie w/w kryterium w skali 0 – 100 punktów. Oferta zostanie oceniona w oparciu o iloraz najkorzystniejszej oferty do oferty ocenianej i iloczyn wagi procentowej kryterium i maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów tj. 100.
4) Jeżeli zamawiający nie może dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, Zamawiający wezwie wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez Zamawiającego oferty dodatkowej. Wykonawcy, składając oferty dodatkowe, nie mogą zaoferować cen wyższych niż zaoferowane w złożonych ofertach, ani takiej samej.
5) Zamawiający wybierze ofertę, która otrzyma najwyższą liczbę punktów.
6) Zamawiający nie przewiduje przeprowadzenia aukcji elektronicznej.
X. Dodatkowe informacje:
1.Zamawiający zastrzega sobie prawo unieważnienia postępowania na każdym jego etapie bez podania przyczyn.
2. Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania zakupowego w przypadku, gdy cena oferty z najniższą ceną przewyższa kwotę jaką przeznacza się na sfinansowanie zamówienia.
3.Ewentualne spory w relacjach z wykonawcami o roszczenia cywilnoprawne w sprawach, w których zawarcie ugody jest dopuszczalne, podlegają mediacjom lub innemu polubownemu rozwiązaniu sporu przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wybranym mediatorem albo osobą prowadzącą inne polubowne rozwiązanie sporu.
XI. Istotne postanowienia umowy:
Wzór umowy stanowi załącznik do zapytania ofertowego.
XII. Zawiadomienie o wynikach postępowania:
1. Zawiadomienie o wynikach postępowania zostanie upublicznione na stronie internetowej Parafii- Beneficjenta dotacji lub/i Gminy.
2. Zamawiający po opublikowaniu wyników postępowania, skontaktuje się z wyłonionym Wykonawcą w celu ustalenia terminu i miejsca podpisania umowy.
XIII. Miejsce, termin oraz sposób składania ofert:
1.Zapytania do przedmiotu zamówienia należy składać na adres:
Odpowiedzi na pytania zostaną zamieszczone na stronie internetowej.
2.Ofertę należy złożyć w terminie do 27.08.2024 r. (do godz. 10:00) osobiście w siedzibie Parafii lub za pośrednictwem poczty/kuriera na adres:
Parafia Rzymskokatolicka pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa, ul. Gdańska 12
3.Liczy się data i godzina wpływu do Zamawiającego.
Otwarcie ofert nastąpi po terminie składania ofert.
4.Ofertę należy umieścić w zamkniętej kopercie (opakowaniu), uniemożliwiającej odczytanie zawartości oferty. Koperta (opakowanie) powinna być opisana następująco:
Nazwa (firma) Wykonawcy
adres Wykonawcy
Parafia Rzymskokatolicka pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa, ul. Gdańska 12
Zapytanie ofertowe pn.: Prace konserwatorsko-restauratorskie przy balustradzie chóru i szafie organowej oraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
Dla części ………….. , NIE OTWIERAĆ DO 10:00
5.Wykonawca może przed upływem terminu składania ofert zmienić lub wycofać swoją ofertę.
6.Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za zdarzenia wynikające z nienależytego oznakowania koperty/opakowania lub braku którejkolwiek z wymaganych informacji.
7.Oferty przesłane drogą elektroniczną będą niezgodne z zapytaniem ofertowym i nie wezmą udziału w niniejszym postępowaniu ze względów formalnych. Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za złożenie/przesłanie oferty elektronicznie .
8. Decydujące znaczenie dla oceny zachowania terminu składania ofert ma data i godzina wpływu ofert do Zamawiającego - Parafii, a nie data jej wysłania przesyłką pocztową lub kurierską.
Oferta otrzymana przez Zamawiającego po terminie składania ofert nie weźmie udziału w niniejszym postępowaniu.
9. Wymagany okres ważności oferty wynosi 30 dni kalendarzowych od dnia upływu terminu do składania ofert. Zamawiający może zwrócić się o wydłużenie terminu związania ofertą o kolejne 30 dni lub wykonawca sam może przedłużyć termin związania ofertą .
XIV. Inne postanowienia
Proboszcz- Parafii Rzymskokatolickiej
pw. Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej
(-) Ks. Zdzisław Kumor
Załączniki:
Załącznik nr 1 do zapytania ofertowego
RZĄDOWYPROGRAMODBUDOWYZABYTKÓW
………………………………………………………
(Miejscowość, data)
Zamawiający ( Beneficjent dotacji)
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jakuba w Kłodawie,
83-035 Kłodawa,
ul. Gdańska 12,
FORMULARZ OFERTOWY
Dla części ………
( należy napisać na jaką część składa swoją ofertę wykonawca,
jeżeli chce złożyć na dwie części należy wypełnić formularz osobno dla każdej części )
DANE WYKONAWCY (w przypadku składania oferty wspólnej
należy wskazać lidera/pełnomocnika i podać dane konsorcjantów):
Nazwa firmy / imię i nazwisko...................................................................................................................................
Adres : …………………………………………………………………………………………………
Osoba umocowana do reprezentacji wykonawcy ( stanowisko/podstawa do reprezentacji:……………………………………………
REGON:..........................................................NIP.......................................................................
NUMER WPISU DO KRS: ……………………………(dotyczy podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sadowego).
Osoba do kontaktu ……………………………………………………
Numer telefonu...................................Adres e-mail ................................................................
W odpowiedzi na zapytanie ofertowe składam niniejszą ofertę na wykonaniezadania pn.: „Prace konserwatorsko-restauratorskieprzy balustradzie chóru i szafie organowejoraz remont chóru kościelnego w kościele Św. Jakuba w Kłodawie Gdańskiej”w ramach dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Promesa wstępna Nr RPOZ/2022/958/PolskiLad
Oferujemy wykonanie zamówienia zgodnie z treścią zapytania ofertowego na:
Wartość oferty brutto: ………………..………………………….PLN
(słownie:……………………………………………………………)
Stawka podatku Vat ……%
Podstawa prawna w przypadku zwolnienia z VAT …………………….
*Cena podana w oferciepowinnaobejmować wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia oraz warunkami stawianymi przez Zamawiającego w treści Zapytania ofertowego, w tym podatek VAT.
Jako wykonawca składający ofertę w niniejszym postępowaniu zakupowym:
1. Oświadczam, że zapoznałem się z treścią zapytania ofertowego, nie wnoszę do niego zastrzeżeń oraz zdobyłem konieczne informacje potrzebne do właściwego przygotowania oferty, wykonania zamówienia i uznaję się za związanym określonymi w nim zasadami postępowania. Uzyskałem wszelkie niezbędne informacje do przygotowania oferty i wykonania zamówienia.
2.Oświadczam, że podana cena stanowi cenę ryczałtową i obejmuje wszystkie koszty niezbędne do należytego wykonania niniejszego zamówienia.
3.Akceptuję warunki umowy i płatności określone przez Zamawiającego;
4.Gwarantuję wykonanie zamówienia w terminie wskazanym w treści zapytania ofertowego.
5. Oświadczam, że spełniam warunki udziału w postępowaniu zawarte w zapytaniu ofertowym.
6. Oświadczam, że gwarantuję okres gwarancji i rękojmi dla przedmiotu zamówienia 5 latod dnia odbioru końcowego.
7.Oświadczam, że wypełniłem obowiązki informacyjne przewidziane w art. 13 lub art. 14 RODO[1]) wobec osób fizycznych, od których dane osobowe bezpośrednio lub pośrednio pozyskaliśmy w celu ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego w niniejszym postępowaniu.
8. W przypadku wybrania mojej oferty deklaruję podpisanie umowy zgodnej z wzorem załączonym do zapytania ofertowego oraz z wymaganiami przedstawionymi w zapytaniu ofertowym.
9. Zobowiązuję się do zawarcia umowy w miejscu i terminie wyznaczonym przez Zamawiającegow przypadku uznania mojej oferty za najkorzystniejszą.
10.Wykonam przedmiot zamówienia w terminie wyznaczonym przez Zamawiającego w zapytaniu ofertowym.
11.Oświadczam, iż nie podlegam wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 835);
13.Oświadczam, że zamówienie zrealizujemy sami / przy udziale podwykonawców*
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
( dane podwykonawcy – o ile jest znany / zakres powierzonych robót )
15.Jestem świadomy odpowiedzialności karnej związanej ze składaniem fałszywych oświadczeń i dokumentów;
16.Jestem związani niniejszą ofertą przez czas wskazany w zapytaniu ofertowym;
17. Załączone do oferty dokumenty opisują stan faktyczny i prawny aktualny na dzień otwarcia ofert;
18.Integralną część oferty stanowią następujące dokumenty:
Wymagane dokumenty potwierdzające uprawnienia:
- kopia dyplomu
- wykaz prac spełniających wymogi opisane w zapytaniu ofertowym z podaniem czasu ich trwania (miesiąc, rok)
-oświadczenie wykonawcy – zał. 3
Prawdziwość powyższych danych potwierdzam świadom odpowiedzialności karnej z art. 297 Kodeksu.
……………………………………………………………
(Data i Podpis czytelny lub pieczątka Wykonawcy, osób upoważnionych
do reprezentowania wykonawcy)
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie dla potrzeb niezbędnych do realizacji postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
………………………………………
(Data i Podpis czytelny lub pieczątka
Wykonawcy, osób upoważnionych
do reprezentowania wykonawcy)
SZKOŁA PODSTAWOWA WE WSI BUDY - OSSOWSKIE NA WOŁYNIU
Ojcze Nasz
Modlitwa Partyzancka
Ojcze Nasz, któryś jest w niebie, spójrz na umęczoną Polską ziemię.
Święć się imię Twoje w codziennym naszym dniu rozpaczy,
w codziennym naszym dniu bezsiły milczeniu.
Przyjdź królestwo Twoje, wołamy co rano i powtarzamy uporczywie
poprzez Polskę w słońcu ziści Słowo Boże o pokoju i miłości.
Bądź wola Twoja, ale nie może być wola Twoja by mord i krwawe rozpościnie rządził światem.
Daj by za wolą Twoją opustoszały głębokie więzienia,
by leśne doły przestały się napełniać trupami, by szatan nieuleśniony w człowieku nie świtał nad głowami naszymi batem zgrozy.
Bądź wola Twoja na niebie, niech niebo stanie się znów błękitem napełnionym słońcem.
Niebo niesie światło i ciepło a nie śmierć, bomby i trwogę.
Daj by samolot był gońcem szczęścia, a nie posłańcem śmierci.
Bądź wola twoja na ziemi, niech ziemia obejmie Twój wzrok a zliczy mogiły, drogi, którymi idzie, wędruje ku Tobie, dąży syn nasz, brat, ojciec żołnierz Polski.
Spraw by morza oddały zatopionych, piaski zasypanych, śniegi Sybiru zamarzniętych szerdzie rozłogi ziemi zakopanych, niech choć ciałom wraca w Polsce ziemi.
Chlebem naszym powszednim jest mozół ponad wszelką wytrzymałość twardy.
Chlebem naszym powszednim jest tułaczka na wygnaniu, śmierć w lochach więziennych, śmierć od kul, śmierć z głodu, śmierć od męczeństwa w obozach, śmierć w trudzie i zgiełku bitwy.
Chlebem naszym powszednim jest męka milczenia wtedy kiedy krzyk dławi gardło.
Chlebem naszym jest prymus zaciskania pięści i zwierania z bólu zaciskanych szczęk, gdy chwila woła o krwawy odwet.
Do chleba naszego powszedniego dodaj nam mocy, wytrwania, żelaznej woli, cierpliwości, byśmy nie wybuchli przed czasem, byśmy w milczeniu wytrwali, byśmy w ciszy zahartowali się na stal.
I odpuść nam nasze winy jeśli nie będziemy mieli dość siły, starcia się proch bestii - odpuść nam, jeśli zadrży nam ręka – wzmocnij ją.
Nie nasi to Panie winowajcy przeciwko Tobie wystąpili, nie dopuść byśmy się skalali słabością wobec nich, byśmy zgrzeszyli niemocą tak jak oni grzeszą rozpasaniem się w zbrodni.
I nie wódź nas na pokuszenie.
Niech zginą wśród nas zdrajcy i szpiegi, niech pieniądz nie zaciemnia serca bogatym, niech syty pamięta o głodnym, niech Polak Polaka rozezna na każdym krańcu i o każdej porze, niech wróg będzie nam obcy nawet wtedy, kiedy przybiera na się uśmiechu przygodnej dobroci.
Niech usta nasze milczą nawet wtedy choćby siepacz torturami gnata nam kości i nie wódź nas na pokuszenie, nie pozwól byśmy jutro zapomnieli co cierpieliśmy dzisiaj.
Ale nas zbaw od złego, od wroga na Polskiej ziemi, od dróg tułaczych wysiedleńców, od dalekich śniegów Sybiru, od śmierci na morzu, lądzie i powietrzu, od zdrady własnych braci.
Zbaw nas Panie.
Niech się tak stanie byśmy na Polskiej ziemi znów się stali gospodarzami, byśmy się oparli o góry, o morze, byśmy w Twoim słońcu mogli chlebem karmić głodne rzesze i sprawiedliwy ład wprowadzać w sprawiedliwej Polce.
Niech tak stanie się byśmy byli wolni o Panie.
Amen.
9 lipca 2023 r. była Msza św. w intencji poległych i zmarłych żołnierzy Pułku
6-9 lipiec 2023r.
W pierwszą niedzielę Adwentu, 27 listopada 2022 r. w Kościele rozpoczyna się nowy rok duszpasterski pod hasłem „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Tematem przewodnim jest refleksja nad Kościołem i jego misją oraz umocnienie wiary w Kościół jako wspólnotę wierzących kroczących razem do domu Ojca. Program skierowany jest nie tylko do duszpasterzy, ale również bezpośrednio do wiernych. Jego realizacja zakończy się w niedzielę Chrystusa Króla, 26 listopada 2023 r.
– Stawiamy sobie jako główny zamiar uświadomić wiernym, że mimo trudnych spraw trzeba wierzyć w Kościół i Kościołowi. Wierzyć w Kościół dlatego, że jest rzeczywistością Bosko-ludzką. Wierzyć Kościołowi dlatego, że Kościół bazuje na autorytecie samego Boga – podkreśla bp Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski.
Kliknij link do programu:: Wierzę w Kościół Chrystusowy – wstęp i założenia
Praktyczną realizacją programu duszpasterskiego dla Kościoła w Polsce są materiały dla rodzin przeznaczone do indywidualnej formacji świeckich.
DROGA KRZYŻOWA w piątek o godz. 9.00 i 17.30
GORZKIE ŻALE w niedzielę o godz. 11.30
40 dni Wielkiego Postu jest dziesięciną całego czasu jaką człowiek powinien poświęcić swojemu Miłosiernemu Bogu
W ciągu całego tygodnia przeżywamy 168 godzin. Ile poświęcasz Panu Bogu?
Czas ucieka, wieczność czeka. Nie zmarnuj swojego czasu!!!