Nasza parafia obejmuje kilka miejscowości a w każdej jest krzyż lub kapliczka.
To miejsca gdzie zbierają się mieszkańcy by powierzyć Bogu swoje życie, rodzinę, dzieci, troski.
Nasz kościół leży na trasie pielgrzymek i szlaku Jakubowym, po drodze te znaki Bożej obecności zachęcają podróżnych do modlitwy.
Zebraliśmy je w jednej prezentacji aby wszystkie pokazać.
Zobacz, pobierz, wyślij znajomym !
.
BŁOGOSŁAWIEŃSTWO POKARMÓW WIELKANOCNYCH PRZED POSIŁKIEM
W NIEDZIELĘ ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO
Liturgia domowa
Przed rozpoczęciem można zapalić świecę, symbol Chrystusa zmartwychwstałego. Następnie ojciec rodziny, matka lub ktoś z domowników rozpoczyna modlitwę znakiem krzyża:
W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Wszyscy odpowiadają: Amen.
Prowadzący modlitwę mówi:
Gromadzimy się dzisiaj w naszej rodzinie, aby świętować pamiątkę Zmartwychwstania naszego Pana, Jezusa Chrystusa. On jako Zwycięzca powstał z grobu, aby również nam ofiarować pokój i nadzieję.
Następnie ktoś z domowników odczytuje tekst Pisma Świętego (Mk 16,1-7).
Z Ewangelii według świętego Marka.
Po upływie szabatu Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba, i Salome nakupiły wonności, żeby pójść namaścić Jezusa. Wczesnym rankiem, w pierwszy dzień tygodnia przyszły dogrobu, gdy słońce wzeszło. Gdy spojrzały, zauważyły, że kamień był odsunięty. Weszły więc do grobu i ujrzały młodzieńca, siedzącego po prawej stronie, ubranego w białą szatę; i bardzo się przestraszyły. Lecz on rzekł do nich: «Nie bójcie się. Szukacie Jezusa z Nazaretu, ukrzyżowanego; powstał, nie ma Go tu. Oto miejsce, gdzie Go złożyli. Lecz idźcie, powiedzcie Jego uczniom i Piotrowi: „Idzie przed wami do Galilei, tam Go ujrzycie, jak wam powiedział”».
Po odczytaniu tekstu Ewangelii prowadzący modlitwę mówi:
Chrystus zmartwychwstał i żyje między nami. Dał nam moc, abyśmy się stali dziećmi Bożymi, dlatego ośmielamy się mówić:
Wszyscy: Ojcze nasz…
Prowadzący modlitwę mówi dalej:
Ogarnijmy także modlitwą i sercem wszystkich naszych krewnych i przyjaciół. Módlmy się szczególnie o zdrowie dla całej naszej rodziny i o ustanie epidemii, prośmy za chorych, za lekarzy i cały personel medyczny oraz za wszystkie służby. Błagajmy za samotnych, opuszczonych i przygnębionych, aby Zmartwychwstały Pan otworzył ich serca na nadzieję. Ogarnijmy modlitwą cały świat i prośmy zwracając się do Maryi:
Wszyscy: Zdrowaś Maryjo…
Prowadzący modlitwę: Pomódlmy się także za zmarłych. Wieczny odpoczynek, racz imdać, Panie…
MODLITWA BŁOGOSŁAWIEŃSTWA
Prowadzący modlitwę mówi:
Módlmy się.
Wysławiamy Ciebie, Panie Jezu Chryste, który po swoim zmartwychwstaniu ukazałeś się uczniom przy łamaniu chleba i zasiadłeś z nimi do stołu. Bądź z nami, kiedy zwdzięcznością będziemy spożywać te dary: chleb przypominający „chleb żywy, który zstąpił z nieba” i dający życie światu; mięso, wędliny i wszelkie pokarmy, które będziemy jedli na pamiątkę baranka paschalnego i potraw, jakie Ty spożyłeś z Apostołami podczas Ostatniej Wieczerzy; jajka, znak nowego życia i naszego odrodzenia w chrzcie świętym. Pozwól nam z wiarą przeżywać Twoją obecność między nami i dojść do wiecznej uczty w domu Ojca. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków.
Wszyscy: Amen.
Potem każdy z domowników może wypowiedzieć życzenia świąteczne.
Na zakończenie posiłku można wspólnie odmówić modlitwę: Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu...
Można także zaśpiewać wielkanocną pieśń, np. Zwycięzca śmierci…
KOMUNIKAT
Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP
W okresie epidemii dostęp do sakramentalnej spowiedzi i sakramentalnej Komunii jest dla wielu wiernych utrudniony, czasem wręcz niemożliwy. Z tego względu rodzą się wątpliwości co do zachowania ciągłości pobożnych praktyk dziewięciu pierwszych piątków miesiąca oraz pięciu pierwszych sobót miesiąca, które wielu wiernych podejmuje. Obie praktyki dla zachowania duchowych owoców zakładają przyjęcie Komunii sakramentalnej w określonym czasie.
Posługując się ogólnymi zasadami prawa kościelnego oraz dokumentami dotyczącymi sytuacji analogicznych należy stwierdzić, że:
KOMUNIKAT
Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP
W okresie epidemii dostęp do sakramentalnej spowiedzi i sakramentalnej Komunii jest dla wielu wiernych utrudniony, czasem wręcz niemożliwy. Z tego względu rodzą się wątpliwości co do zachowania ciągłości pobożnych praktyk dziewięciu pierwszych piątków miesiąca oraz pięciu pierwszych sobót miesiąca, które wielu wiernych podejmuje. Obie praktyki dla zachowania duchowych owoców zakładają przyjęcie Komunii sakramentalnej w określonym czasie.
Posługując się ogólnymi zasadami prawa kościelnego oraz dokumentami dotyczącymi sytuacji analogicznych należy stwierdzić, że:
• prawo kościelne czysto pozytywne nie obowiązuje przy poważnej przeszkodzie ;
• w analogicznej sytuacji opisanej przez prawo kościelne nie przerywa się ciągłości owoców duchowych pobożnej praktyki pod warunkiem dokończenia jej zaraz, gdy będzie to możliwe ;
• dlatego jeśli w trakcie odprawiania praktyki pięciu sobót oraz dziewięciu piątków miesiąca nie jest możliwe spełnienie warunku przyjęcia sakramentalnej Komunii w okresie epidemii, nie ulega przerwaniu ciągłość owoców, a więc nie trzeba tej praktyki zaczynać od nowa, a jedynie przedłużyć tę praktykę o kolejny miesiąc;
• zaleca się jednakże celem podtrzymania ciągłości praktyki, aby we właściwym dniu (pierwszy piątek / sobota) w okresie braku dostępu do sakramentu, jeśli to możliwe, wzbudzić właściwą danej praktyce intencję oraz skorzystać z możliwości przyjęcia tzw. Komunii duchowej (pragnienia) , a także jeśli trzeba, z możliwości uprzedniego oczyszczenia sumienia z grzechów ciężkich poprzez akt żalu doskonałego, gdy nie można się wyspowiadać .
Bp Adam Bałabuch
Przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego
i Dyscypliny Sakramentów KEP
Świdnica, 2 kwietnia 2020 r.
Ochrona danych osobowych i polityka prywatności
KARTA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Bądźmy wierni Eucharystii! – Abp Wiktor Skworc o nowym programie duszpasterskim na lata 2019-2022
Dobrze jest kiedy człowiek nowy tydzień otwiera eucharystycznym spotkaniem. I do tego będziemy też zachęcać: Bądźmy wierni Eucharystii – powiedział abp Wiktor Skworc, przewodniczący Komisji Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, prezentując nowy program duszpasterski na lata 2019-2022.
“Będziemy mówili przez trzy lata o Eucharystii. Ktoś się zdziwi, dlaczego tak długo. Bo Eucharystia jest centrum. To jest życia Kościoła. To jest sam Chrystus. Szczyt i źródło. Zmartwychwstały, który jest z nami w Eucharystii, który buduje Kościół, wspólnotę” – powiedział abp Skworc.
Każdy rok programu duszpasterskiego będzie miał swój temat.
Stanowisko Kościoła Katolickiego wobec obchodów Halloween
Kochani rodzice!
Zbliża się uroczystość Wszystkich Świętych, której obchody przypominają chrześcijańskie powołanie do świętości. Ze smutkiem obserwujemy narastającą w Polsce falę inicjatyw podejmowanych w tych dniach w ramach tzw. obchodów Halloween.
Dlatego warto przypomnieć, że:
Obchody Halloween są w naszym pokoleniu zwykłą chociaż subtelna promocją pogaństwa, że wszystkim co niesie ze sobą tzw. kultura śmierci. Sięgają bowiem pogańskiego kultu celtyckiego boga śmierci. Jest to także cicha, ale realna promocja satanizmu. Autor Biblii szatana i twórca współczesnego satanizmu Antoni Lawey stwierdził iż noc z 31 pażdziernika na 1 listopada jest największym świętem satanizmu, lucyferycznym. Kroniki policyjne potwierdzają wzmożoną liczbę aktów przemocy o charakterze okultystycznym w tym właśnie czasie. Kościół przestrzega dlatego swoich wiernych przed angażowaniem się w tego typu inicjatywy, w jakiekolwiek formy okultyzmu i magii.
Wiele osób uśmiecha się pod nosem, kiedy poznaje stanowisko Kościoła na temat Halloween. Najczęściej ludzie używają argumentu: co złego jest w tym, że dzieci przebierają się za czarownice i diabliki? Albo: przecież to tylko zabawa, nie ma w niej nic złego. Problem polega na tym, że cała symbolika i atmosfera Halloween otwiera człowieka na rzeczywistość, o której gdyby człowiek wiedział, uciekałby, gdzie pieprz rośnie.
Taka oto dynia z zapaloną w niej świecą symbolizuje dusze błąkające się w postaci ogników. Tańce czarownic z diabłami i skrzatami przy ognisku (za te postaci przebierają się dzieci) mają za zadanie skontaktować człowieka z duchami. Wróżby mają na celu zajrzeć w zaświaty, by dowiedzieć się czegoś o nadchodzącej przyszłości.
Jak wiemy, wróżby to grzech śmiertelny przeciw Panu Bogu, który jest jedynym Panem Czasów. Nie wolno próbować wcielać się w Jego rolę i próbować odkrywać przyszłość, którą zaplanował. Otwieranie się zaś na duchy to zabawa z diabłem w chowanego, ale na takich zasadach, że jedynie człowiek szuka, a diabeł pozwala się znaleźć. Duchy istnieją. Z tym tylko, że dusze zbawione trwają w adoracji Boga, a nie zajmują się ziemskimi zabawami ludzi. Toteż kiedy wywołujemy duchy, możemy mieć pewność, że spotkamy albo duszę potępioną, albo demony. Bo choćby człowiek tę zabawę traktował zupełnie niepoważnie, to diabły odpowiadają na każde zaproszenie człowieka. Zresztą sama atmosfera Halloween bliższa jest naszym wyobrażeniom piekła niż nieba. Bo czy wyobrażamy sobie niebo jako miejsce, po którym hasają diabełki, potwory, kościotrupy i czarownice? A jeżeli nie, to po co bawić się w piekło? Czy zabawa w potępienie i przebieranie się za przyjaciół szatana jest miła Chrystusowi?
Wszyscy egzorcyści zwracają uwagę, że problemy opętań i schorzeń psychicznych na tle demonicznym zaczynają się niemal zawsze od niewinnych praktyk. Należą do nich: słuchanie obrazoburczej muzyki, wróżenie, kontaktowanie się z duchami, noszenie talizmanów czy też zabawa w piekło, diabły itp.
„Różaniec do granic” w Archidiecezji Gdańskiej
7 października 2017
ZAPROSZENIE METROPOLITY GDAŃSKIEGO
NA NARODOWĄ MODLITWĘ RÓŻAŃCOWĄ
W DNIU 7 PAŹDZIERNIKA
Dobiegają końca obchody setnej rocznicy objawień Maryi w Fatimie i sto czterdziestej rocznicy objawień w Gietrzwałdzie. Matka Boża prosiła nas, abyśmy gorliwie modlili się na różańcu.
Realizując Jej wolę, pragniemy podjąć ten szczególny wysiłek, włączając się w „Różaniec do granic”, który będzie odmawiany 7 października br. Tego dnia, w całej Polsce, w wyznaczonych kościołach, sprawowana będzie Msza Święta o godzinie 11.00, zaś o godz. 14.00 rozpocznie się modlitwa różańcowa wzdłuż granic naszej Ojczyzny.
Pragnę zaprosić każdego z Was do stanięcia ponad wszelkimi podziałami. Zjednoczmy się we wspólnej modlitwie za nasze rodziny, nasz naród i za cały świat. Zachęcam kapłanów, siostry zakonne i was, drodzy Bracia i Siostry, abyśmy jak jedna rodzina stanęli z różańcem w dłoniach wzdłuż zatoki i naszej morskiej granicy.
Główne uroczystości tego dnia odbędą się w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego na Gdańskim Przymorzu o godz. 11.00.
Zachęcając do włączenia się w tę inicjatywę, z serca wszystkim błogosławię.
Matka Boża w każdym z objawień fatimskich prosiła o to, abyśmy pokutowali za grzechy i odmawiali różaniec. Historia pokazuje, że gdy jakiś naród zwracał się do Boga jednym głosem, działy się wielkie rzeczy. Można wymienić wiele przykładów: Bitwa po Wiedniem, Bitwa pod Chocimiem, Bitwa Warszawska (Cud na Wisłą), sytuacja w Manili, cud w Hiroszimie...
Pan Lech Dokowicz zaprosił w zeszłym roku cały naród Polski do Wielkiej Pokuty na Jasnej Górze. W tym roku pragnie nas zachęcić do narodowej modlitwy różańcowej. Wydarzenie ma się odbyć 7 października przy granicach Polski. O godz. 11.00 rozpocznie się Msza Święta w „kościołach stacyjnych”, a o godz. 14.00 różaniec w „miejscach modlitwy”.
W Archidiecezji Gdańskiej zostały wyznaczone przez Księdza Arcybiskupa 43 kościoły stacyjne (pełna ich lista znajduje się na końcu oraz można ją też znaleźć na stronie: www.rozaniecdogranic.pl w zakładce "mapa/zapisy").
Centralnym kościołem stacyjnym będzie świątynia parafialna pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego w Gdańsku Przymorzu.
Chcielibyśmy serdecznie zaprosić każdą wspólnotę parafialną do czynnego zaangażowania się w to wydarzenie. Pod listą kościołów stacyjnych zamieszczamy także sugestię do których kościołów mogą udać się wierni z danego dekanatu.
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać u ks. Łukasza Grelewicza -koordynatora „Różańca do granic” w Archidiecezji Gdańskiej (tel.: 518 602 404; e-mail:
KOŚCIOŁY STACYJNE ARCHIDIECEZJI GDAŃSKIEJ
Dekanat Gdańsk Dolne Miasto
1. Kościół pw. św. Wojciecha Chrzciciela Gdańska, ul. Boguckiego 52A, 80-690 Gdańsk Świbno
2. Kościół pw. Matki Bożej Saletyńskiej, ul. Piesza 1, 80-680 Gdańsk Sobieszewo
3. Kościół pw. Najświętszego Imienia Maryi, ul. Kępna 11b, 80-635 Gdańsk Krakowiec
4. Kościół pw. Świętej Rodziny, ul. Rozłogi 4/6, 80-658 Gdańsk Stogi
Dekanat Gdańsk Wrzeszcz
5. Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej, ul. ks. Mariana Góreckiego 18, 80-544 Gdańsk Nowy Port
6. Kościół pw. św. Antoniego Padewskiego, ul. Dworska 2, 80-511 Gdańsk Brzeźno
Dekanat Gdańsk Przymorze
7. Kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego, Plac NMP 1, 80-384 Gdańsk Przymorze – główny kościół stacyjny Archidiecezji Gdańskiej