STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ
SYTUACJI PANDEMII
JAK DOBRZE PRZEŻYĆ MSZĘ ŚWIĘTĄ ZA POŚREDNICTWEM MEDIÓW?
Aktywne uczestnictwo we Mszy Świętej transmitowanej przez radio, telewizję czy internet wymaga przede wszystkim skupienia. Duchowa łączność mimo fizycznej nieobecności w kościele oznacza nastawienie się na przeżywanie Eucharystii, zjednoczenie z Panem, słuchanie Jego słowa.
Duchowej łączności i aktywnego uczestnictwa w transmisji Mszy Świętej nie da się osiągnąć wykonując równolegle inne czynności – np. gotując obiad, prowadząc domowe rozmowy czy przeglądając Facebooka. Dobrze przeżyta Eucharystia to ta, na której skupimy nasze myśli i zaangażujemy serce, a nie tylko odsłuchamy „przy okazji” czy „w tle”.
Transmisja powinna być zawsze na żywo – nie można odtwarzać Eucharystii. Kościół zachęca nas, żeby transmisje Mszy Świętych przeżywać w domach wspólnie, w gronie rodzinnym. Warto przy tym zaznaczać ten wyjątkowy moment niedzieli przez odświętny strój; podobnie jak w kościele, wyłączyć na ten czas telefon.
Dla duchowego uczestnictwa ważne jest również zaangażowanie w śpiew czy odpowiedzi w dialogu z celebransem. Pomocne będzie także przyjmowanie postawy takiej, jak w czasie liturgii przeżywanej w kościele, czyli np. wstając na Ewangelię czy klęcząc w trakcie modlitwy eucharystycznej.
Nie mając możliwości przyjęcia Komunii Świętej sakramentalnie, poprzez spożycie Ciała i Krwi Chrystusa, można Ją przyjąć duchowo.
Na podstawie artykułu ks. dr. Krzysztofa Porosło
KOMUNIA DUCHOWA
Istnieje możliwość przyjmowania Komunii w sposób duchowy. Kongregacja Nauki Wiary w dokumencie z 1983 r. stwierdziła, że chrześcijanin może otrzymać owoce sakramentu za pośrednictwem samego tylko pragnienia Eucharystii (zob. Kongregacja Nauki Wiary, Sacerdotium ministeriale, 6.08.1983, 4.), zaś papież Benedykt XVI przypomniał, że „nawet wtedy, kiedy nie jest możliwe przystąpienie do sakramentalnej Komunii, uczestnictwo we Mszy Świętej pozostaje konieczne, ważne, znaczące i owocne. W tej sytuacji dobrze jest żywić pragnienie pełnego zjednoczenia z Chrystusem, za pomocą, na przykład, praktyki komunii duchowej” (Sacramentum caritatis, 55).
Praktyka Komunii duchowej w nauczaniu Kościoła dotyczy zwłaszcza chrześcijan cierpiących z powodu prześladowań czy braku kapłanów, ale zaleca się ją także wszystkim, którzy z innych, obiektywnych względów nie mogą uczestniczyć we Mszy świętej, na przykład chorym, czy uwięzionym. Aktualna sytuacja związana z pandemią i możliwością zarażania się wpisuje się w katalog wyżej wymienionych przyczyn aktów Komunii duchowej.
Mogą ją przyjmować wszyscy, także ci, którzy przyjęli Komunię Świętą w danym dniu w kościele. Co więcej, można ją praktykować wielokrotnie w ciągu jednego dnia, gdyż celem życia chrześcijańskiego jest nieustanne zjednoczenie z Bogiem. Należy przypomnieć, że Komunia duchowa to akt modlitewny, którego celem jest osiągnięcie takiej bliskości z Jezusem, jaką daje nam przyjmowanie Go w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Choć Komunia duchowa jest ograniczona tylko do wewnętrznego aktu wiary, jednak może przynieść pogłębienie więzi z Jezusem, pomóc w walce z pokusami i uwrażliwić na innych ludzi.
Możliwość przyjęcia Komunii duchowej mają wierni zgromadzeni zarówno w świątyni,jak również uczestniczący we Mszy Świętej transmitowanej przez media, a także chorzy i cierpiący.W przyjmowaniu Komunii w formie duchowej trzeba uwzględnić trzy elementy:
1) wzbudzić wiarę w realną obecność Chrystusa w Eucharystii;
2) wzbudzić miłość ku Niemu;
3) wzbudzić pragnienie, aby Jezus zechciał duchowo wejść w nasze życie.
STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ SYTUACJI PANDEMII
Wierni, którym odpust zupełny może być udzielony:
• cierpiący na koronowirusa, przebywający na kwarantannie na polecenie władz sanitarnych w szpitalu lub we własnym domu;
• pracownicy służby zdrowia, członkowie rodzin i wszyscy opiekujący się chorymi na koronawirusa;
• ofiarujący nawiedzenie Najświętszego Sakramentu lub Adorację Eucharystyczną lub lekturę Pisma Świętego przez co najmniej pół godziny, lub odmówienie Różańca Świętego, lub pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej, lub odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego w intencji przebłagania Boga Wszechmogącego o koniec epidemii, ulgę dla tych, którzy cierpią i zbawienie wieczne dla tych, których Pan powołał do siebie;
• będący w niebezpieczeństwie śmierci, pod warunkiem, że byli należycie dysponowani i zwykle za życia modlili się.
Warunki, które wierny winien spełnić celem otrzymania odpustu zupełnego:
• nie być przywiązanym do jakiegokolwiek grzechu;
• być zjednoczonym duchowo na modlitwie poprzez środki masowego przekazu podczas celebracji Mszy Świętej, Różańca Świętego, Drogi Krzyżowej lub innej formy pobożności
lub
przynajmniej odmówić Wyznanie Wiary, Ojcze nasz i pobożne wezwania do Najświętszej Maryi Panny, przy jednoczesnym ofiarowaniu tej próby w duchu wiary w Boga i miłości wobec bliźnich;
• mieć wolę wypełnienia zwykłych warunków odpustu tak szybko, jak to będzie możliwe (spowiedź sakramentalna, przyjęcie Komunii Świętej, modlitwa w intencjach Ojca Świętego).
UZYSKANIE PRZEBACZENIA GRZECHÓW CIĘŻKICH
W SYTUACJI NADZWYCZJNEJ POZA SPOWIEDZIĄ
Akt żalu doskonałego
W Kodeksie Prawa Kanonicznego czytamy, że „Indywidualna i integralna spowiedź oraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny sposób, przez który wierny, świadomy grzechu ciężkiego, dostępuje pojednania z Bogiem i Kościołem. Jedynie niemożliwość fizyczna lub moralna zwalnia od takiej spowiedzi. W takim wypadku pojednanie może się dokonać również innymi sposobami” (kan. 960).
Ogłoszony przez władze cywilne stan epidemii zagrażający ludzkiemu zdrowiu i życiu można uznać za niemożliwość zastosowania zwyczajnej formy sakramentu pokuty i pojednania. Zgodnie z nauczaniem zawartym w Katechizmie Kościoła Katolickiego, nadzwyczajnym sposobem pojednania się z Bogiem i Kościołem może być wzbudzenie aktu żalu doskonałego. W Katechizmie czytamy: „Gdy żal wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany «żalem doskonałym» lub «żalem z miłości». Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe” (nr 1452).
Mając na uwadze powyższe nauczanie Kościoła wszyscy wierni, którzy ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii nie mogą w bliskości Świąt Wielkanocnych przystąpić do spowiedzi indywidualnej, otrzymają łaskę przebaczenia wszystkich grzechów, jeśli spełnią dwa konieczne warunki. Są nimi: żal doskonały i postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, jak to tylko będzie możliwe. Akt żalu doskonałego daje człowiekowi stan łaski uświęcającej, w którym może przyjmować Komunię Świętą (sakramentalnie lub duchowo).
Należy przypomnieć jeszcze jedną dyspozycję zawartą w Kodeksie Prawa Kanonicznego: Wierny, aby otrzymać zbawczy środek sakramentu pokuty, powinien być tak usposobiony, by odrzucając grzechy, którepopełnił, i mając postanowienie poprawy nawracał się do Boga (kan. 987). Przed aktem żalu doskonałego należy więc uczynić rachunek sumienia i postanowić poprawę odrzucając popełnione grzechy i nawracając się do Boga.
Przypominamy również, że czas na wypełnienie trzeciego przykazania kościelnego („Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym przyjąć Komunię Świętą”), zgodnie z decyzją Episkopatu Polski rozpoczyna się w Środę Popielcową i trwa aż do niedzieli Trójcy Świętej, która w tym roku przypada 7 czerwca.
List Apostolski o znaczeniu żłóbka
Publikujemy pełną treść Listu Apostolskiego Ojca Świętego Franciszka "Admirabile signum", o znaczeniu i wartości żłóbka.
1. Godny podziwu znak żłóbka, tak drogi chrześcijanom, zawsze budzi zadziwienie i zdumienie. Przedstawienie wydarzenia narodzin Jezusa oznacza zwiastowanie tajemnicy wcielenia Syna Bożego, z prostotą i radością. Żłóbek jest jakby żywą Ewangelią, która wypływa z kart Pisma Świętego. Kontemplując scenę Bożego Narodzenia, jesteśmy zaproszeni do duchowego wyruszenia w drogę, pociągnięci pokorą Tego, który stał się człowiekiem, aby spotkać każdego człowieka. I odkrywamy, że On nas miłuje tak bardzo, że jednoczy się z nami, abyśmy i my mogli się z Nim zjednoczyć.
Wielki Czwartek - ciemnica
Godzina |
Ulice |
20-21 |
Kłodawa ul. Gdańska, Rzeczna Zastawna, Wolfeina |
21-22 |
Kłodawa ul. Klonowa, Spokojna, Sloneczna, kandydaci do bierzmowania |
Wielki Piątek – ciemnica
Godzina |
Ulice |
8.00-900 9.00-10. |
Kłodawa ul. Klonowa, Spokojna, Sloneczna Kaczki lewa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
10-11 |
Kaczki prawa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
11-12 |
Łaguszewo i Trąbki Male lewa strona jadąc w stronę Kaczek |
12-13 |
Zła Wieś Trąbki Małe prawa strona jadą w stronę Kaczek |
13-14 |
Jagatowo i Żukczyn lewa strona jadą w stronę Pruszcza Gd. |
14-15 |
Żukczyn ul. Gdańska i prawa strona jadą w stronę Pruszcza Gd. |
15-16 |
Koronka do Bożego Miłosierdzia |
16-17 |
Róża św. Faustyny i i św. Józefa |
17-18 |
Róża św. Rity i wspólnota Maranatha |
Wielki Piątek- Grób Pański
Godzina |
Ulice |
20-21 |
Kłodawa ul. Gdańska, Rzeczna, Zastawna, Wolfeina |
21-22 |
Kłodawa ul. Klonowa Spokojna, Słoneczna, kandydaci do bierzmowania |
22-23 |
Gorzkie Żale (3 części) i Kompleta |
Wielka Sobota- Grób Pański
Godzina |
Ulice |
8.00-9.00 |
Kłodawa ul. Klonowa Spokojna, Słoneczna Dzieci pierwszokomunijne |
10-11 |
Kaczki lewa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
11-12 |
Łaguszewo i Trąbki Male lewa strona jadąc w stronę Kaczek |
12-13 |
Zła Wieś Trąbki Małe prawa strona jadą w stronę Kaczek |
13-14 |
Jagatowo i Żukczyn lewa strona jadą w stronę Pruszcza |
14-15 |
Żukczyn ul. Gdańska i prawa strona jadą w stronę Pruszcza |
15-16 |
Koronka do Bożego Miłosierdzia i modlitwa w ciągu dnia, Nieszpory |
16-17 |
Róża św. Faustyny i i św. Józefa |
17-18 |
Róża św. Rity i wspólnota Maranatha |
18-19 |
Róża św. Faustyny |
Program duszpasterski na nowy rok liturgiczny 2018 – 2019 „W mocy Bożego Ducha”.
Misja i zadania ludzi ochrzczonych i bierzmowanych - to główne założenia kolejnego roku duszpasterskiego, który rozpoczynamy w pierwszą niedzielę Adwentu.
Programowi duszpasterskiemu dla Kościoła w Polsce na lata 2017-2019 towarzyszą słowa: „Duch, który umacnia miłość”.
Pierwszy rok programu duszpasterskiego dla Kościoła w Polsce (2017-2018) przebiegał pod hasłem: „Jesteśmy napełnieni Duchem Świętym” (Dz 2,4).
Drugi rok (2018-2019) będzie przebiegał pod hasłem: „W mocy Bożego Ducha”.
Celem programu duszpasterskiego 2018 – 2019 będzie rozwijanie problematyki misji i apostolatu (świadectwa słowem i czynem) osób ochrzczonych i bierzmowanych. Konkretne postawy chrześcijańskiego zaangażowania są zawsze kształtowane „W mocy Bożego Ducha”, a symbolicznym przedstawieniem tak rozumianego uczestnictwa w budowaniu królestwa Bożego na ziemi są „języki jakby z ognia” (Dz 2,3).
W ciągu tego nadchodzącego roku duszpasterskiego należy skupić uwagę na misji i zadaniach ludzi ochrzczonych i bierzmowanych. Należy pamiętać, że kiedy apostołowie wyszli z Wieczernika po otrzymaniu Ducha Świętego, to poszli pełnić misję daną im przez Chrystusa.
Dlatego każdy katolik, każdy chrześcijanin, ma również misję do spełnienia, bo jest napełniony Duchem Świętym. Mając świadomość jaką misję ma do wypełnienia Kościół założony przez Chrystusa, my również jako chrześcijanie, w mocy Ducha Świętego, mamy z wiarą i odwagą wypełniać nasze zadania we wspólnocie rodzinnej, parafialnej, także we wspólnocie całego społeczeństwa. W mocy Ducha Świętego każdy chrześcijanin ma iść przez codzienne życie i ofiarować siebie drugim!
Cztery główne cele programu duszpasterskiego
Cel ewangelizacyjny – ma ukazywać różne formy przepowiadania: głoszenie Słowa Bożego, katecheza, czy rekolekcje ewangelizacyjne lub kerygmatyczne. Ma także ukazać pilną potrzebę towarzyszenia wierzącym w ich odkrywaniu i rozwijaniu darów Ducha Świętego, wysiłki formacyjne na różnych poziomach życia parafialnego oraz „promowanie środowisk wzrostu i dojrzewania wiary”.
Cel inicjacyjny - ma polegać m.in. na ukazywaniu związku między Chrztem, Bierzmowaniem i Eucharystią, ma podkreślać znaczenie osobistego wyboru Jezusa Chrystusa i odkrywaniu przynależności do Kościoła. Istotna jest tutaj ogromna rola świadectwa osób świeckich jako przykładów osobistego przeżywania relacji z Bogiem.
Cel formacyjny - ma być realizowany przede wszystkim przez podejmowanie duszpasterskich wysiłków w parafii na rzecz dalszej formacji osób bierzmowanych oraz przybliżanie wiernym Kościoła jako wspólnoty, którą kieruje i umacnia Duch Święty.
Cel społeczny - ma być widoczny poprzez ukazywanie wiernym darów Ducha Świętego w różnych dziedzinach troski o dobro wspólne: od pracy charytatywnej po życie społeczne, a także w ramach służby na rzecz wspólnoty parafialnej.
BIURO PODRÓŻY PIELGRZYMKOWO - TURYSTYCZNE
PIOTR – TRAVEL
MEDJUGORIE I WŁOCHY
26.04 – 08.05.2018 /13 dni/
koszt: 650 Zł + 430 Euro
WIZYTA DUSZPASTERSKA 2017/2018r.
POCZĄTEK KOLĘDY 27 GRUDNIA W JAGATOWIE
Trwa okres wizyty duszpasterskiej w naszych domach, czyli kolędy.
Tradycja odwiedzania przez kapłana domów wiernych, nie jest wyłącznie obecna w polskich parafiach. Podobne odwiedziny mają miejsce również w Niemczech czy we Włoszech. W tych krajach katolicy nazywają kolędę błogosławieniem domów i rodzin. Z radością oczekują wizyty swojego kapłana, aby wspólnie modlić się o Boże błogosławieństwo dla domu i rodziny . Dla nich wizyta duszpasterska jest świątecznym wydarzeniem.
W naszym kraju często kolęda jest postrzegana jako wizyta kapłana, który zbiera pieniądze. Dla wyjaśnienia – ofiara składna podczas kolędy nie jest obowiązkowa i nie ma wpływu na przebieg wizyty, a co najważniejsze na łaski spływające na rodzinę po otrzymanym błogosławieństwie. Poza tym zebrane ofiary nie są przeznaczone tylko dla kapłana. Przed każdą kolędą, ksiądz proboszcz, ogłasza na jakie potrzeby lub inwestycje kościelne będą przeznaczone zebrane ofiary. Prawdziwy katolik, który aktywnie uczestniczy w życiu swojej wspólnoty parafialnej ma świadomość, wciąż pojawiających się różnych potrzeb i kolejnych inwestycji. Wspiera je finansowo, duchowo i pracą fizyczną. Parafia to wspólnota wiernych, to nie sam ksiądz. Z owoców wspólnej pracy i ofiar korzystają wszyscy.
Zatem na czym polega prawdziwa istota kolędy? Z pewnością jest to jedna z form duszpasterstwa. Umożliwia utrzymywanie bliższego kontaktu między księżmi, księdzem proboszczem, a jego parafianami. Kolęda jest okazją do tego, aby porozmawiać o problemach nurtujących wiernego, odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących wiary i życia religijnego. Zdarza się czasem, że w duchu troski, kapłan ma obowiązek również kogoś upomnieć.
Jednak trzeba mieć na uwadze jeden najważniejszy cel takiej wizyty – wspólna modlitwa i błogosławieństwo. Odwiedziny duszpasterskie można i powinno się postrzegać jako domową liturgię podczas , której śpiewane są kolędy, wspólna modlitwa całej rodziny. Kapłan błogosławi całą rodzinę, często dokonuje poświęcenia obrazów lub innych przedmiotów religijnych.
Bł. Jan Paweł II powiedział, że rodzina jest domowym kościołem, a w liście apostolskim Rosarium Virginis Mariae z 16 października 2002 r. pisał: Rodzina, która modli się zjednoczona, zjednoczona pozostaje. Wszyscy wiemy, że współczesnej rodzinie, jak nigdy dotąd, potrzeba zjednoczenia.
Zatem wszystko co dokonuje się podczas wizyty duszpasterskiej jest bardzo ważne dla całej rodziny i odbywa się tylko raz w roku, a otrzymane łaski mają zapewnić obfity plon na cały rok.
Słowo błogosławiony oznacza -szczęśliwy. W momencie kiedy kapłan błogosławi rodzinę, przekazuje szczęście dla niej od samego Pana Boga. Przecież każdy z nas pragnie szczęścia dla siebie i dla swoich bliskich. Nie lekceważmy tego i jeżeli jest to możliwe, niech w czasie kolędy wszyscy domownicy będą obecni w domu po to, aby przyjąć ten cenny dar ofiarowywany wszystkim członkom rodziny za pośrednictwem kapłana.
Zatem żeby zrozumieć prawdziwą istotę wizyty duszpasterskiej trzeba jej doświadczyć, aby jej doświadczyć potrzeba przyjąć i otworzyć się na przyniesione błogosławieństwo Boże. Dlatego w duchu chrześcijańskiej radości i miłości przyjmijmy kapłana, który ten dar od Pana Boga dla nas niesie. Otrzymane łaski są niewspółmiernie większe od tego co sami możemy ofiarować swojej parafii.
Rodzina, która przyjmuje kapłana podczas wizyty duszpasterskiej powinna:
• Nakryć stół białym obrusem;
• Na stole postawić krucyfiks i dwie zapalone świece, wodę święconą i kropidło;
•Na drzwiach domu powinien być umieszczony napis K+M+B – jest to widoczny znak , że w tym domu mieszkają katolicy. Skrót w języku łacińskim C+M+B oznacza Christus Mansionem Benedicat -Chrystus Mieszkanie Błogosławi;
•Na czas wizyty wyłączamy telefon komórkowy, komputer, radio i telewizor;
• Przygotowujemy przedmioty, które chcemy, aby kapłan poświęcił;
•Dzieci i młodzież powinny przygotować zeszyty od religii , indeksy do nauczania religii obowiązujące w Archidiecezji Gdańskiej, kandydaci do bierzmowania książeczki obowiązujące w parafii, a dzieci przygotowujące się do I Komunii Świętej teczkę z obowiązującymi pracami;
• Ksiądz wchodząc do mieszkania pozdrawia nas słowami: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”- odpowiadamy: Na wieki wieków. Amen” lub „Pokój temu domowi…” – odpowiadamy: „I wszystkim jego mieszkańcom.”;
• Podczas, gdy kapłan kropi domowników i dom wodą święconą – czynimy znak krzyża;
• Kapłan może również podać wszystkim członkom rodziny, krzyż do ucałowania. Czyniąc to wyznajemy swoją wiarę w Jezusa;
• Po zakończonej wspólnej modlitwie, również w czasie rozmowy z kapłanem, cała rodzina pozostaje razem.
PLAN KOLĘDY – Jagatowo
Msza św.w kościele o godz. 9.00, |
Środa 27.12.2017r. od 16.00 |
Ul. Żurawia i Łabędzia |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Czwartek 28.12.2017r.od godz. 16.00 |
Od Kolonia ,Wspólna ,Sokola, Orla. |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Piątek 29.12.2017r. od godz. 16.00 |
Ul.Górna ,Kormoranów i Jatrzębia |
Msza św. w kościele o godz.17.00 |
Sobota 30.12.2017r. od godz. 11.00 |
ul. Żabianka,Mozarta, Słoneczne Wzgórze Wichrowe Wzgórze.Żytnia. Zielone Wzgórze |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Wtorek 2.01.2018r. od godz. 16.00 |
Ul.Dębowa,Czeremchowa,Wrzosowa, Lilakowa,Jaśminowa,Gołębia,Bociania, Dolna,Sowia |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Środa 3.01.2018r. od godz. 16.00 |
ul.Południowa
|
Plan kolędy Zła Wieś
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Czwartek 4.01.18r. od godz. 16.00 |
Zła Wieś od nr.18 od p.Glina do nr 7 p.Banaczyk |
Msza św. w kościele o godz.8.00,915,10.30, 12.00 Trzech Króli |
Sobota 6.01.18r. od godz. 14.00 |
Zła Wieś pozostała część wioski |
Plan kolędy Trąbki Małe
Msza św. w kościele o godz.8.00:10.30,12.00. 9.15 w Kaczkach |
Niedziela 7.01.2018r. od godz.14.00 |
Od ul. Grubby + ul. Deyny + ul. Perłowa + ul. Gdańska |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Poniedziałek 8.01.2018r. od godz.16.00 |
Od ul. Szmaragdowej + ul. Słoneczna, która należy do Kaczek + ul. Srebrna +ul. Pogodna+ ul. Bursztynowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Wtorek 9.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Kwiatowej 3 + ul. Diamentowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Środa 10.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Ogrodowej 76 + ul. Makowa + ul. Złota + ul. Leśna+ ul. Kwiatowa nr 8+ ul. Słoneczna |
Plan kolędy w Kaczkach
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Czwartek 11.01.2018r. od godz.16.00 |
Od ul. Starogardzkiej do ul. Gdańskiej 16 |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Piątek 12.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Gdańskiej 23 + ul. Konwaliowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Sobota 13.01.2018r. od godz. 11.00 |
ul. Parkowa od strony ul. Gdańskiej |
Msza św. w kościele o godz.8,00;10.30;12.00. 9.15 w Kaczkach |
Niedziela 14.01.2018r. od godz.14.00 |
Od ul. Jesionowej +ul. Kasztanowa + ul. Dębowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Poniedziałek 15.01.2018r. od godz.16.00 |
ul. Sosnowej + ul. Świerkowa I Brzozowa |
Msza św. w kościele o godz.9,00 |
Wtorek 16.01.2018r. od godz.16.00 |
Od ul. Spacerowej + ul. Spokojna + ul. Leśna + ul. Jaśminowa i Polna |
PLAN K O L Ę D Y Ł A G U S Z E W O
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 |
Środa 17.01.2018r. od godz.16.00 |
Łaguszewo 1.3.4.5 |
Msza św. w kościele o godz.9,00; |
Czwartek 18.01.2018 od godz.16.00 |
Łaguszewo pozostała część wioski |
PLAN KOLĘDY - KŁODAWA
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Piątek 19.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Gdańskiej 81 - od strony Żukczyna do ul. Gdańskiej 43 + ul. Zastawna + ul .Ks. Roberta Wolfmana |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Sobota 20.01.2018r. od godz. 11.00 |
Od ul. Spacerowej + ul. Poprzeczna + ul. Brzozowa ul. Zagrodowa |
Msza św. 8.00 .9.15/Kaczki/ 10.30,12.00 |
Niedziela 21.01.2018r. od godz. 14.00 |
Od ul. 3 Maja + ul. Krótka + ul. Osiedlowa |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Poniedziałek 22.01.2018r. od godz. 16.0 0 |
Od ul. Gdańskiej, od Spółdzielni do ul. Gdańskiej26 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Wtorek 23.01.2018 od godz. 16.00 |
Ul. Klonowa 1 + ul.Słoneczna . ul.Rzeczna |
Msza św. w kościele o godz.9.00
|
Środa 24.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Szkolnej 2 do ul. Szkolnej 1 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Piątek 26.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Gdańskiej 24 do ul. Gdańska za cmentarzem+ ul. Spokojna |
PLAN KOLĘDY – ŻUKCZYN
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Sobota 27.01.18r. od godz. 11.00 |
Os.Nad Kłodawą, ul.Jesionowa ul.Widok, ul.Leszczynowa, ul.Poziomkowa ,Jaśminowa |
Msza św. w kościele o godz. 8.00,10.30 i 12.00 i 9.15 w Kaczkach |
Niedziela 28.01.2018r. od 14.00 |
Od ul. Lipowej 1+ ul. Wrzosowa
|
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Poniedziałek 29.01.2018r. od godz. 16.00 |
Ul.Gdańska 2- ul.Gdańska 19 i Akacjowa |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
wtorek 30.01.2018r. od godz. 16.00 |
od ul. Gdańskiej 15p/Skibinskiej do ul.Gdańskiej 33 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Środa31.01.2018r. od godz. 16.00 |
Ul. Nad Potokiem i Od ul.Gdańskiej 35 do Ul. Gdańskiej 40 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Czwartek 1.02.2018r. od godz. 16.00 |
Ul-Gdańska 59 - do ul. Gdańska 45
|
Msza św. w kościele o godz.9.00 |
Piątek 2.02.2018r. od godz. 16.00 |
Ul.Młynska i Czeremchowa |
Kolęda w dni powszednie rozpocznie się o godz.16.00,w soboty o godz.11.00.
W niedziele o godz.14.00.
21 października 2017r.
W pielgrzymce uczestniczyło 70 osób .Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie w 1877 r. są
jedynymi objawieniami Matki Bożej w Polsce potwierdzonymi przez Kościół. W tym roku przypada 140 rocznica objawień.
Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie
Gietrzwałd stał się sławny dzięki Objawieniom Matki Bożej, które miały miejsce dziewiętnaście lat po Objawieniach w Lourdes i trwały od 27 czerwca do 16 września 1877 roku. Głównymi wizjonerkami były: trzynastoletnia Justyna Szafryńska i dwunastoletnia Barbara Samulowska. Obie pochodziły z niezamożnych polskich rodzin. Matka Boża przemówiła do nich po polsku, co podkreślił ks. Franciszek Hipler, "w języku takim, jakim mówią w Polsce".
Matka Boża objawiła się pierwszy raz Justynie, kiedy powracała z matką z egzaminu przed przystąpieniem do I Komunii świętej. Następnego dnia "Jasną Panią" w postaci siedzącej na tronie z Dzieciątkiem Jezus pośród Aniołów nad klonem przed kościołem w czasie odmawiania różańca zobaczyła też Barbara Samulowska. Na zapytanie dziewczynek: Kto Ty Jesteś? Odpowiedziała: "Jestem Najświętsza Panna Maryja Niepokalanie Poczęta!" Na pytanie: Czego żądasz Matko Boża? Padła odpowiedź: "Życzę sobie, abyście codziennie odmawiali różaniec!".
Dalej między wieloma pytaniami o zdrowie i zbawienie różnych osób, dzieci przedłożyły i takie: "Czy Kościół w Królestwie Polskim będzie oswobodzony"? "Czy osierocone parafie na południowej Warmii wkrótce otrzymają kapłanów?" - W odpowiedzi usłyszały: "Tak, jeśli ludzie gorliwie będą się modlić, wówczas Kościół nie będzie prześladowany, a osierocone parafie otrzymają kapłanów !" Aktualność tych pytań potwierdzały prześladowania Kościoła katolickiego w Królestwie Polskim po powstaniu styczniowym przez carat i ograniczaniu jego wpływów w zaborze pruskim w okresie Kulturkampfu. Odpowiedzi Matki Bożej przyniosły wtedy pocieszenie Polakom. Faktycznie one się wypełniły. Stąd Polacy ze wszystkich dzielnic tak gromadnie nawiedzali Gietrzwałd. Przez to władze pruskie od razu w sposób zdecydowanie negatywny odniosły się do objawień. Miejscowa administracja, prasa niemiecka i częściowo duchowieństwo, uznały je za manifestację polityczną, za polską demonstrację narodową, za oszustwo i zabobon, rzekomo niebezpieczny dla państwa, postępu i pokoju społecznego. W stosunku do pielgrzymów polskich, do kapłanów Polaków, przede wszystkim do miejscowego proboszcza ks. Augustyna Weichsla, wymierzono różne kary: z osadzaniem w więzieniu, nakładaniem grzywien i zawieszaniem w możliwościach wypełniania posługi duszpasterskiej.
Wydarzeniami gietrzwałdzkimi interesował się ówczesny biskup warmiński Filip Krementz. Najpierw zażądał szczegółowego sprawozdania proboszcza, a potem wydelegował do Gietrzwałdu kanoników Kapituły Katedralnej, aby uczestniczyli w nabożeństwach różańcowych, obserwowali stan i zachowanie wizjonerek w trakcie objawień i sporządzili protokoły ich zeznań oraz zgromadzili obserwacje pielgrzymów i duchownych.
Doniesienia delegatów biskupich potwierdziły, że w objawieniach nie może być mowy o oszustwie i kłamstwie, a dziewczęta zachowują się normalnie. W ich sposobie zachowania nie ma żadnej bigoterii ani chęci zysku bądź chęci zdobycia uznania. Wyróżniały się, jak napisano, skromnością, szczerością i prostotą.
Pierwszą wzmiankę o objawieniach gietrzwałdzkich podał pelpliński "Pielgrzym". Było 10 lipca 1877 roku. W krótkiej notatce przyrównywano je do tego, co zdarzyło się rok wcześniej w Marpingen. Autorem tego tekstu mógł być sam redaktor pisma Stanisław Roman, który w następnym roku wsparł Andrzeja Samulowskiego w założeniu księgarni. Potem ukazywały się dłuższe publikacje.
Ksiądz Arcybiskup Edmund Piszcz napisał w 1977 roku w "Studiach Warmińskich", że "Pielgrzym dobrze i uczciwie spełnił swe zadania wobec czytelników Prus Zachodnich, wobec wiernych diecezji chełmińskiej (...) Skłaniał się w tych opisach do poglądów, iż to, co stało się w letnich miesiącach 1877 roku w Gietrzwałdzie, było faktem i prawdą".
Wpływ objawień na Warmii był ogromny. Nastąpiło przede wszystkim odrodzenie życia obyczajowego i podniesienie świadomości religijnej wiernych. Pięć lat po wydarzeniach, w sprawozdaniu z 27 września 1882 roku ks. Augustyn Weichsel pisał: "nie sama tylko moja parafia, ale też cała okolica stała się pobożniejsza po objawieniach. Dowodzi tego wspólne odmawianie różańca świętego po wszystkich domach, wstąpienie do klasztoru bardzo wielu osób, regularne uczęszczanie do Kościoła (...).
Dobre skutki objawień rozprzestrzeniły się wszędzie, przeniknęły także do Królestwa Kongresowego i Rosji (...). Wyraźnym skutkiem był zwyczaj codziennego w gromadzie odmawiania różańca. Na południowej Warmii różaniec był odmawiany prawie we wszystkich domach, podobnie też w wielu parafiach diecezji chełmińskiej, poznańskiej i wrocławskiej". W samej wsi nad rzeką Giłwą parafianie odmawiali w kościele trzy razy dziennie różaniec: rano, w południe i wieczorem. Poza tym miały miejsce liczne nawrócenia i konwersje oraz częste przystępowanie do sakramentów świętych.
Wielkie zmiany dokonały się w życiu społeczno-politycznym. Objawienia Matki Bożej uznano jako przebudzenie świadomości narodowej miejscowych Warmiaków i odrodzenie się ich poczucia jedności z Polakami z innych dzielnic. "Skoro Przenajświętsza Panienka przemówiła do dzieci warmińskich po polsku to grzechem jest jeśli ktokolwiek języka ojczystego jako daru Bożego się wyrzeka!" Argumentem tym posługiwali się działacze narodowi z południowej Warmii, kiedy w 1885 roku podejmowano akcję petycyjną i organizowali wiece w sprawie przywrócenia języka polskiego w szkołach ludowych, potem powtarzano wiele razy w "Gazecie Olsztyńskiej" i przed wyborami do parlamentu pruskiego, kiedy zabiegano o głosy dla polskiego kandydata.
Kult Matki Bożej krzepł i promieniał coraz bardziej. Co roku do Gietrzwałdu 29 czerwca, 15 sierpnia i 8 września przybywały rzesze polskich pielgrzymów ze wszystkich zaborów. Tu zbiegły się ich drogi, tu szukali pokrzepienia. Z różnych stron polskiej Warmii przybywały tradycyjne łosiery. Pielgrzymowali też Niemcy. Napływ pątników skłaniał kolejnych proboszczów, bratanka ks. Augustyna Weichsla, Juliusza, Jana Hanowskiego, Hieronima Nahlenza, Franciszka Klinka do rozbudowy sanktuarium. Jeszcze podczas trwania objawień , 16 września 1877 roku w miejscu, gdzie dzieciom ukazywała się Matka Boża umieszczona została kapliczka z figurą Najświętszej Marii Panny. Została ona wykonana w Monachium.
Z pobłogosławionego przez Matkę Bożą 8 września 1877 roku wieczorem źródełka pielgrzymi od lat czerpią wodę, którą przynosiła ulgę cierpiącym i liczne uzdrowienia. Sam akt błogosławieństwa został uwieczniony figurą Niepokalanej Dziewicy w altance. Wodę przeprowadzono następnie do kamiennej studzienki. Nad źródełkiem znajdują się trzy marmurowe płaskorzeźby, ukazujące Mojżesza, dotykającego laską skałę, z której wytrysnęła woda i Izraelitów, pijących wodę na pustyni.
Największe zasługi w upowszechnianiu przesłania Matki Bożej z Gietrzwałdu przypisać trzeba księdzu proboszczowi Augustynowi Weichslowi (1830-1909), który prawie czterdzieści duszpasterzował w Gietrzwałdzie. Wydarzenia gietrzwałdzkie przeżył bardzo głęboko, całą gorliwość kapłańską oddał na usługę pobożnych pątników, starał się wydarzenia pilnie obserwować. Ksiądz Weichsel wywodził się z rodziny niemieckiej, od lat zamieszkałej w Pieniężnie, ale wspierał Polaków w ich przywiązaniu do wiary i języka ojców. W czasie objawień opiekował się wizjonerkami. Skierował je do Domu św. Józefa w Pelplinie. Był kilka razy aresztowany, wytoczono mu procesy sądowe za propagowanie kultu maryjnego.
Objawieniom gietrzwałdzkim nadał szczególne znaczenie i związał je z sytuacją narodu polskiego błogosławiony kapucyn o. Honorat Kożmiński z Zakroczymia (1829-1916). W swoich wystąpieniach podkreślał, że wydarzenia z 1877 roku są dowodem błogosławieństwa i łaski, nadanych Polakom. "Nigdy nie słyszano jeszcze, aby tak długo i tak przystępnie i do tego w sposób tak uroczysty ukazała się Matka Boża".
Nie można też pominąć kolejnych proboszczów gietrzwałdzkiego sanktuarium, a więc bratanka ks. Augustyna Weichsla, Juliusza, który w latach 1909-1912 tu duszpasterzował, następnie ks. Jan Hanowski w latach 1912-1924, po nim ks. Hieronim Nahlenz do 1935 roku oraz ks. Franciszek Klink, zmarły w 1946 roku. Każdy z nich opiekował się przybywającymi do Gietrzwałdu pielgrzymami i starał się rozbudować sanktuarium.
11 września 1977 odbyły się, poprzedzone IV Ogólnopolskim Kongresem Mariologicznym, uroczystości 100-lecia objawień Matki Bożej, którym przewodniczył Ks. Karol Kardynał Wojtyła, metropolita krakowski. W tym dniu Ks. Biskup Józef Drzazga, biskup warmiński, uroczyście zatwierdził kult objawień Matki Bożej w Gietrzwałdzie.
24 czerwca 2002 roku papież Jan Paweł II przesłał list z okazji 125 rocznicy objawień Matki Bożej, w duchu pielgrzymując do sanktuarium gietrzwałdzkiego, by dziękować Maryi za Jej obecność i matczyną opiekę.
Zdjęcia z pielgrzymki zamieszczamy poniżej