SŁOWO KSIĘDZA ARCYBISKUPA
SŁAWOJA LESZKA GŁÓDZIA
METROPOLITY GDAŃSKIEGO
DO KAPŁANÓW I WIERNYCH
ARCHIDIECEZJI GDAŃSKIEJ
NA WIELKANOC 2020 ROKU
Panie, nie zostawiaj nas na łasce burzy
Ojciec Święty Franciszek
Rzym, 27 marca 2020
Umiłowana Wspólnoto Archidiecezji Gdańskiej!
Bracia i Siostry!
W tym roku Wielki Tydzień i uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego mają zupełnie inny, niż to było od wieków, zewnętrzny wymiar. Ten święty czas, ku któremu zmierzaliśmy drogami Wielkiego Postu, napotkał na swej drodze burzę wszechświatowej pandemii koronawirusa. Rozsadziła ona ład naszego życia, rozbudziła niepokój serc, zasiała niepewność jutra, przyniosła nieszczęście choroby, trudnej i podstępnej, a także obfite żniwo śmierci, zamroczyła perspektywę przyszłości, zmąciła stosunki pracy, wyeksponowała widmo nadciągających bytowych trudności, bezrobocia, gospodarczych klęsk.
Rozszerzający się wymiar epidemii pociągnął za sobą wiele drastycznych decyzji władz, które mają postawić tamę jej rozrostowi, zapewnić społeczną izolację. Także decyzji dotyczących kultu Bożego, ograniczających radykalnie dostępność do świątyń i życia sakramentalnego. Niektóre z nich nader boleśnie zraniły naszą duchową wrażliwość, odwieczną tradycję, mimo tego, że zostały wprowadzone dla naszego dobra i bezpieczeństwa, wyhamowania rozprzestrzeniania się epidemii.
Wobec tych utrapień i wyzwań, które mają rozmaite imiona, powinniśmy stawać z powagą i odwagą. Szczególnie w tych dniach, kiedy naszą chrześcijańską drogę, rozświetla perspektywa Świąt Wielkanocnych, błogosławionego czasu, kiedy radością naszych ufnych serc głosimy chwałę Zmartwychwstałego Pana. Kiedy wraz z niewiastami, które przyszły z Jezusem z Galilei, stajemy przy Jego opustoszałym grobie i słyszymy słowa „dwóch mężczyzn w lśniących szatach: «Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał»„ (Łk 24, 5-6). Kiedy za Ojcem Świętym Franciszkiem, modlącym się 27 marca na opustoszałym placu Świętego Piotra o ustanie pandemii, prosimy: „Panie, nie zostawiaj nas na łasce burzy”, i każdego dnia na zakończenie Mszy świętej śpiewamy słowa błagalnych suplikacji: „Święty Boże, Święty mocny, Święty a Nieśmiertelny Zmiłuj się nad nami... Od powietrza, głodu, ognia i wojny, Wybaw nas Panie!”
W wielkanocny trudny czas Roku Pańskiego 2020 mamy odnowić nasze zanurzenie w Chrystusie, w Jego śmierci i chwalebnym zmartwychwstaniu. Spełniło się przecież Jego mesjańskie nadejście oczekiwane przez proroków: „Jego przyjście jest pewne jak świt poranka, jak wczesny deszcz przychodzi On do nas, i jak deszcz późny co nasyca ziemię” (Oz 6,3). „ (…) „Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, został pogrzebany, zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem, ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu” (por. 1 Kor 15, 3-4).
Tę wiarę paschalną przenieść mamy w nasze życie, w nasze postawy. Umocnić nią i wzbogacić nasze nawrócenie serc – wiano Wielkiego Postu. Czas, który przeżywamy, wręcz wzywa nas do tego. Mówił o tym w deszczowy odwieczerz na placu św. Piotra Papież Franciszek: „Pan rzuca nam wyzwanie i w czasie burzy zaprasza nas do rozbudzenia i uaktywnienia solidarności i nadziei zdolnych nadać trwałość, wsparcie i znaczenie tym godzinom, w których wszystko wydaje się tonąć”.
Umiłowani!
Po raz pierwszy w czasie biskupiej posługi we wspólnocie Archidiecezji Gdańskiej nie jestem w czasie tych świętych dni w mej biskupiej katedrze w Gdańsku-Oliwie. Nie sprawuję liturgii Triduum Sacrum, ukazującej drogę Jezusa od Ostatniej Wieczerzy, podczas której ustanowił eucharystyczną Ofiarę Ciała i Krwi swojej, przez Misterium Paschalne Jego Krzyża i Zmartwychwstania. Nie ogłaszam godziny chwalebnego zmartwychwstania Jezusa, w której ten, który „z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci (Hbr 2, 9)”, przez powstanie z martwych, „według Ducha świętości” został ustanowiony „pełnym mocy synem Bożym” (Rz 1, 4). Nie intonuję radosnego Alleluja ani pieśni „Wesoły nam dzień dziś nastał”.
Moja nieobecność to rezultat decyzji lekarzy – więcej nakazu - motywowanego stanem mojego zdrowia. Decyzja bolesna dla mnie i przykra, której przecież muszę się poddać z racji na wiek i na onkologiczną chorobę, po całkowitej resekcji żołądka przed pięciu laty.
W świętych obrzędach Triduum Paschalnego i Zmartwychwstania Pańskiego uczestniczycie, Drodzy Diecezjanie, za pośrednictwem telewizji, internetu, radia. Rozumiem ciężar tego wyrzeczenia, tego ograniczenia. Ale przecież i w ten sposób współtworzymy wielką wspólnotę modlitwy, wielki krąg wiary i nadziei.
Pragnę zapewnić całą wspólnotę naszej Archidiecezji o mej duchowej bliskości. O mej modlitwie w waszej intencji. O moim braterstwie z Wami wszystkimi. Z braćmi w biskupstwie, Biskupami pomocniczymi Wiesławem i Zbigniewem, z Kapłanami i z Osobami Życia Konsekrowanego, ze wszystkimi Wiernymi. W czasie epidemii wypełniacie, Bracia Kapłani, z oddaniem, w nadzwyczajnie trudnych warunkach, powinność głoszenia Słowa Bożego, podtrzymywania życia sakramentalnego, sprawowania Bożego kultu, inicjowania i organizowania różnorodnych czynów miłości miłosiernej, adresowanej do tych, którzy jej szczególnie potrzebują: samotnych, chorych, przechodzących kwarantannę, przytłoczonych ciężarem wieku, ubogich, zagrożonych wykluczeniem. A nade wszystko pełnicie nader potrzebną misją, jako żołnierze Chrystusa.
Głoszenie Ewangelii Nadziei – na stresy, duchowe zapaści, jakie niesie czas epidemii. Ten znak duchowej wspólnoty i braterstwa w Chrystusie Zmartwychwstałym przekazuję wspólnotom życia konsekrowanego, także różnorodnym parafialnym wspólnotom modlitwy, życia duchowego, służby w znaku miłości miłosiernej. To z waszych wspólnot w dużej mierze rekrutują się wolontariusze, którzy włączyli się w dzieło obdarowywania darami miłości duchowej i rzeczowej osób dotkniętych w różny sposób nieszczęściem epidemii. To w tych tygodniach znowu rozbłysła dziełami ofiarnej posługi gdańska Caritas. Dokonujemy konkretnych czynów miłości miłosiernej wobec ludzi potrzebujących, a szczególnie w podeszłym wieku. Formy pomocy są wielorakie – Paczka Bezdotykowa, Pomoc Seniorom w zakupach, doposażanie Personelu Medycznego w środki ochrony osobistej.
Z wielkim szacunkiem i podziwem słowa wielkanocnych życzeń i zapewnienie o modlitwie kieruję do służby zdrowia, na czele z korpusem lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych, diagnostów, farmaceutów, kapelanów, wolontariuszy. Jesteście bohaterami nieustępliwej, żmudnej, wytrwałej, nie oglądającej się na trudności i kłopoty walki podjętej z koronawirusem, niosącej także zagrożenia dla waszego zdrowia. Jesteście jak żołnierze z pierwszej linii wojennych zmagań. Można o Was powiedzieć, że służycie Ojczyźnie i narodowej wspólnocie w myśl hasła „Dla Ciebie Polsko”, a dziś trzeba dodać i dla bliźnich. Za to dziękuję Wam we własnym imieniu i całej Archidiecezji.
Wielki jest krąg ludzi, zaangażowanych w zmagania z epidemią. Poczynając od najwyższych Władz Rzeczypospolitej podejmujących decyzje o strategicznym wymiarze, dotyczące nas wszystkich; przez struktury państwa, służby mundurowe, Wojsko, Policję, Straż Graniczną, instytucje niosące pomoc. Wysiłek tysięcy ludzi, dzięki którym funkcjonuje państwo i toczy się społeczne życie, w tym wymiarze, jaki jest możliwy i niezbędny. Niech im towarzyszy nasza wdzięczność, uznanie, modlitwa i Boże błogosławieństwo.
Czas epidemii ujawnia także to, co człowiek ma w sercu. Jakże wiele w tych trudnych dniach uzewnętrzniło się porywów szlachetnych serc. W różnych sytuacjach, w różnych wymiarach. Nie sposób ich tu opisać. Daje o sobie znać Polska solidarna, współczująca, pomocna i ofiarna, zawiązująca nadwyrężone, a czasem doszczętnie pozrywane politycznymi podziałami społeczne więzy. Szczególnie Ministerstwu Zdrowia należy się uznanie i wdzięczność za roztropne i odważne decyzje.
Zmartwychwstały Chrystus przynosi światu zgoła inne wezwanie.
Pokój wam – mówi do apostołów zgromadzanych w jerozolimskim Wieczerniku. Módlmy się wszyscy o pokój polskich serc jednoczący naszą narodową wspólnotę dotkniętą nieszczęściem epidemii. Pokój niezbędny, konieczny, potrzebny. Pokój – dar Zmartwychwstałego Pana. Otwórzmy nań polskie serca. Najprzestronniej!
Stajemy dziś wobec opustoszałego grobu Jezusowego. Zwycięzcy śmierci, piekła i szatana. Jego chwalebne Zmartwychwstanie jest też zasadą i źródłem naszego przyszłego zmartwychwstania. Niech ta prawda naszej wiary będzie źródłem pocieszenia i nadziei dla tych wszystkich, których bliscy stali się ofiarami żniwa śmierci, jaki niesie epidemia koronawirusa. Niech ta nadzieja przenika naszą modlitwę w ich intencji.
Włączmy w nią naszych braci, zdążających dziesięć lat temu, 10 kwietnia 2010 roku – w tym roku to Wielki Piątek – do Katynia. Ofiary tragedii smoleńskiej. Także pamięć o tych, którzy osiemdziesiąt lat temu, w Katyniu i innych miejscach kaźni, oddali swe życie dla imienia Najjaśniejszej Rzeczypospolitej. Naszej Ojczyzny. Wielkiego daru Boga. Pamiętamy ich imiona! Pamiętamy ich ofiarę!
Braci i Siostry!
W świętym czasie Zmartwychwstania Pańskiego, w dniach naszych dalszych zmagań z epidemią koronawirusa powtarzajmy z wiarą i nadzieją słowa modlitwy Ojca Świętego Franciszka o miłosierdzie Boże: „Teraz, gdy jesteśmy na wzburzonym morzu, błagamy cię: Zbudź się Panie! (…) Pobłogosław świat, daj zdrowie ciałom i pocieszenie sercom”.
Niech tę modlitwę niesie przed Boży Tron Matka Jezusowa!
Ta, która nas zna! Matka naszej, polskiej nadziei.
Na błogosławioną uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego, na trudny czas dla Ojczyzny i Pomorza z serca Wam błogosławię: w Imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego. A jednocześnie proszę pokornie o modlitwę.
Wasz Arcybiskup
Sławoj Leszek Głódź
Metropolita Gdański
STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ
SYTUACJI PANDEMII
JAK DOBRZE PRZEŻYĆ MSZĘ ŚWIĘTĄ ZA POŚREDNICTWEM MEDIÓW?
Aktywne uczestnictwo we Mszy Świętej transmitowanej przez radio, telewizję czy internet wymaga przede wszystkim skupienia. Duchowa łączność mimo fizycznej nieobecności w kościele oznacza nastawienie się na przeżywanie Eucharystii, zjednoczenie z Panem, słuchanie Jego słowa.
Duchowej łączności i aktywnego uczestnictwa w transmisji Mszy Świętej nie da się osiągnąć wykonując równolegle inne czynności – np. gotując obiad, prowadząc domowe rozmowy czy przeglądając Facebooka. Dobrze przeżyta Eucharystia to ta, na której skupimy nasze myśli i zaangażujemy serce, a nie tylko odsłuchamy „przy okazji” czy „w tle”.
Transmisja powinna być zawsze na żywo – nie można odtwarzać Eucharystii. Kościół zachęca nas, żeby transmisje Mszy Świętych przeżywać w domach wspólnie, w gronie rodzinnym. Warto przy tym zaznaczać ten wyjątkowy moment niedzieli przez odświętny strój; podobnie jak w kościele, wyłączyć na ten czas telefon.
Dla duchowego uczestnictwa ważne jest również zaangażowanie w śpiew czy odpowiedzi w dialogu z celebransem. Pomocne będzie także przyjmowanie postawy takiej, jak w czasie liturgii przeżywanej w kościele, czyli np. wstając na Ewangelię czy klęcząc w trakcie modlitwy eucharystycznej.
Nie mając możliwości przyjęcia Komunii Świętej sakramentalnie, poprzez spożycie Ciała i Krwi Chrystusa, można Ją przyjąć duchowo.
Na podstawie artykułu ks. dr. Krzysztofa Porosło
KOMUNIA DUCHOWA
Istnieje możliwość przyjmowania Komunii w sposób duchowy. Kongregacja Nauki Wiary w dokumencie z 1983 r. stwierdziła, że chrześcijanin może otrzymać owoce sakramentu za pośrednictwem samego tylko pragnienia Eucharystii (zob. Kongregacja Nauki Wiary, Sacerdotium ministeriale, 6.08.1983, 4.), zaś papież Benedykt XVI przypomniał, że „nawet wtedy, kiedy nie jest możliwe przystąpienie do sakramentalnej Komunii, uczestnictwo we Mszy Świętej pozostaje konieczne, ważne, znaczące i owocne. W tej sytuacji dobrze jest żywić pragnienie pełnego zjednoczenia z Chrystusem, za pomocą, na przykład, praktyki komunii duchowej” (Sacramentum caritatis, 55).
Praktyka Komunii duchowej w nauczaniu Kościoła dotyczy zwłaszcza chrześcijan cierpiących z powodu prześladowań czy braku kapłanów, ale zaleca się ją także wszystkim, którzy z innych, obiektywnych względów nie mogą uczestniczyć we Mszy świętej, na przykład chorym, czy uwięzionym. Aktualna sytuacja związana z pandemią i możliwością zarażania się wpisuje się w katalog wyżej wymienionych przyczyn aktów Komunii duchowej.
Mogą ją przyjmować wszyscy, także ci, którzy przyjęli Komunię Świętą w danym dniu w kościele. Co więcej, można ją praktykować wielokrotnie w ciągu jednego dnia, gdyż celem życia chrześcijańskiego jest nieustanne zjednoczenie z Bogiem. Należy przypomnieć, że Komunia duchowa to akt modlitewny, którego celem jest osiągnięcie takiej bliskości z Jezusem, jaką daje nam przyjmowanie Go w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Choć Komunia duchowa jest ograniczona tylko do wewnętrznego aktu wiary, jednak może przynieść pogłębienie więzi z Jezusem, pomóc w walce z pokusami i uwrażliwić na innych ludzi.
Możliwość przyjęcia Komunii duchowej mają wierni zgromadzeni zarówno w świątyni,jak również uczestniczący we Mszy Świętej transmitowanej przez media, a także chorzy i cierpiący.W przyjmowaniu Komunii w formie duchowej trzeba uwzględnić trzy elementy:
1) wzbudzić wiarę w realną obecność Chrystusa w Eucharystii;
2) wzbudzić miłość ku Niemu;
3) wzbudzić pragnienie, aby Jezus zechciał duchowo wejść w nasze życie.
STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ SYTUACJI PANDEMII
Wierni, którym odpust zupełny może być udzielony:
• cierpiący na koronowirusa, przebywający na kwarantannie na polecenie władz sanitarnych w szpitalu lub we własnym domu;
• pracownicy służby zdrowia, członkowie rodzin i wszyscy opiekujący się chorymi na koronawirusa;
• ofiarujący nawiedzenie Najświętszego Sakramentu lub Adorację Eucharystyczną lub lekturę Pisma Świętego przez co najmniej pół godziny, lub odmówienie Różańca Świętego, lub pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej, lub odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego w intencji przebłagania Boga Wszechmogącego o koniec epidemii, ulgę dla tych, którzy cierpią i zbawienie wieczne dla tych, których Pan powołał do siebie;
• będący w niebezpieczeństwie śmierci, pod warunkiem, że byli należycie dysponowani i zwykle za życia modlili się.
Warunki, które wierny winien spełnić celem otrzymania odpustu zupełnego:
• nie być przywiązanym do jakiegokolwiek grzechu;
• być zjednoczonym duchowo na modlitwie poprzez środki masowego przekazu podczas celebracji Mszy Świętej, Różańca Świętego, Drogi Krzyżowej lub innej formy pobożności
lub
przynajmniej odmówić Wyznanie Wiary, Ojcze nasz i pobożne wezwania do Najświętszej Maryi Panny, przy jednoczesnym ofiarowaniu tej próby w duchu wiary w Boga i miłości wobec bliźnich;
• mieć wolę wypełnienia zwykłych warunków odpustu tak szybko, jak to będzie możliwe (spowiedź sakramentalna, przyjęcie Komunii Świętej, modlitwa w intencjach Ojca Świętego).
UZYSKANIE PRZEBACZENIA GRZECHÓW CIĘŻKICH
W SYTUACJI NADZWYCZJNEJ POZA SPOWIEDZIĄ
Akt żalu doskonałego
W Kodeksie Prawa Kanonicznego czytamy, że „Indywidualna i integralna spowiedź oraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny sposób, przez który wierny, świadomy grzechu ciężkiego, dostępuje pojednania z Bogiem i Kościołem. Jedynie niemożliwość fizyczna lub moralna zwalnia od takiej spowiedzi. W takim wypadku pojednanie może się dokonać również innymi sposobami” (kan. 960).
Ogłoszony przez władze cywilne stan epidemii zagrażający ludzkiemu zdrowiu i życiu można uznać za niemożliwość zastosowania zwyczajnej formy sakramentu pokuty i pojednania. Zgodnie z nauczaniem zawartym w Katechizmie Kościoła Katolickiego, nadzwyczajnym sposobem pojednania się z Bogiem i Kościołem może być wzbudzenie aktu żalu doskonałego. W Katechizmie czytamy: „Gdy żal wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany «żalem doskonałym» lub «żalem z miłości». Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe” (nr 1452).
Mając na uwadze powyższe nauczanie Kościoła wszyscy wierni, którzy ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii nie mogą w bliskości Świąt Wielkanocnych przystąpić do spowiedzi indywidualnej, otrzymają łaskę przebaczenia wszystkich grzechów, jeśli spełnią dwa konieczne warunki. Są nimi: żal doskonały i postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, jak to tylko będzie możliwe. Akt żalu doskonałego daje człowiekowi stan łaski uświęcającej, w którym może przyjmować Komunię Świętą (sakramentalnie lub duchowo).
Należy przypomnieć jeszcze jedną dyspozycję zawartą w Kodeksie Prawa Kanonicznego: Wierny, aby otrzymać zbawczy środek sakramentu pokuty, powinien być tak usposobiony, by odrzucając grzechy, którepopełnił, i mając postanowienie poprawy nawracał się do Boga (kan. 987). Przed aktem żalu doskonałego należy więc uczynić rachunek sumienia i postanowić poprawę odrzucając popełnione grzechy i nawracając się do Boga.
Przypominamy również, że czas na wypełnienie trzeciego przykazania kościelnego („Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym przyjąć Komunię Świętą”), zgodnie z decyzją Episkopatu Polski rozpoczyna się w Środę Popielcową i trwa aż do niedzieli Trójcy Świętej, która w tym roku przypada 7 czerwca.
List Apostolski o znaczeniu żłóbka
Publikujemy pełną treść Listu Apostolskiego Ojca Świętego Franciszka "Admirabile signum", o znaczeniu i wartości żłóbka.
1. Godny podziwu znak żłóbka, tak drogi chrześcijanom, zawsze budzi zadziwienie i zdumienie. Przedstawienie wydarzenia narodzin Jezusa oznacza zwiastowanie tajemnicy wcielenia Syna Bożego, z prostotą i radością. Żłóbek jest jakby żywą Ewangelią, która wypływa z kart Pisma Świętego. Kontemplując scenę Bożego Narodzenia, jesteśmy zaproszeni do duchowego wyruszenia w drogę, pociągnięci pokorą Tego, który stał się człowiekiem, aby spotkać każdego człowieka. I odkrywamy, że On nas miłuje tak bardzo, że jednoczy się z nami, abyśmy i my mogli się z Nim zjednoczyć.
Wielki Czwartek - ciemnica
Godzina | Ulice |
20-21 | Kłodawa ul. Gdańska, Rzeczna Zastawna, Wolfeina |
21-22 | Kłodawa ul. Klonowa, Spokojna, Sloneczna, kandydaci do bierzmowania |
Wielki Piątek – ciemnica
Godzina | Ulice |
8.00-900 9.00-10. | Kłodawa ul. Klonowa, Spokojna, Sloneczna Kaczki lewa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
10-11 | Kaczki prawa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
11-12 | Łaguszewo i Trąbki Male lewa strona jadąc w stronę Kaczek |
12-13 | Zła Wieś Trąbki Małe prawa strona jadą w stronę Kaczek |
13-14 | Jagatowo i Żukczyn lewa strona jadą w stronę Pruszcza Gd. |
14-15 | Żukczyn ul. Gdańska i prawa strona jadą w stronę Pruszcza Gd. |
15-16 | Koronka do Bożego Miłosierdzia |
16-17 | Róża św. Faustyny i i św. Józefa |
17-18 | Róża św. Rity i wspólnota Maranatha |
Wielki Piątek- Grób Pański
Godzina | Ulice |
20-21 | Kłodawa ul. Gdańska, Rzeczna, Zastawna, Wolfeina |
21-22 | Kłodawa ul. Klonowa Spokojna, Słoneczna, kandydaci do bierzmowania |
22-23 | Gorzkie Żale (3 części) i Kompleta |
Wielka Sobota- Grób Pański
Godzina | Ulice |
8.00-9.00 | Kłodawa ul. Klonowa Spokojna, Słoneczna Dzieci pierwszokomunijne |
10-11 | Kaczki lewa strona jadąc do Trąbek Wielkich |
11-12 | Łaguszewo i Trąbki Male lewa strona jadąc w stronę Kaczek |
12-13 | Zła Wieś Trąbki Małe prawa strona jadą w stronę Kaczek |
13-14 | Jagatowo i Żukczyn lewa strona jadą w stronę Pruszcza |
14-15 | Żukczyn ul. Gdańska i prawa strona jadą w stronę Pruszcza |
15-16 | Koronka do Bożego Miłosierdzia i modlitwa w ciągu dnia, Nieszpory |
16-17 | Róża św. Faustyny i i św. Józefa |
17-18 | Róża św. Rity i wspólnota Maranatha |
18-19 | Róża św. Faustyny |
Program duszpasterski na nowy rok liturgiczny 2018 – 2019 „W mocy Bożego Ducha”.
Misja i zadania ludzi ochrzczonych i bierzmowanych - to główne założenia kolejnego roku duszpasterskiego, który rozpoczynamy w pierwszą niedzielę Adwentu.
Programowi duszpasterskiemu dla Kościoła w Polsce na lata 2017-2019 towarzyszą słowa: „Duch, który umacnia miłość”.
Pierwszy rok programu duszpasterskiego dla Kościoła w Polsce (2017-2018) przebiegał pod hasłem: „Jesteśmy napełnieni Duchem Świętym” (Dz 2,4).
Drugi rok (2018-2019) będzie przebiegał pod hasłem: „W mocy Bożego Ducha”.
Celem programu duszpasterskiego 2018 – 2019 będzie rozwijanie problematyki misji i apostolatu (świadectwa słowem i czynem) osób ochrzczonych i bierzmowanych. Konkretne postawy chrześcijańskiego zaangażowania są zawsze kształtowane „W mocy Bożego Ducha”, a symbolicznym przedstawieniem tak rozumianego uczestnictwa w budowaniu królestwa Bożego na ziemi są „języki jakby z ognia” (Dz 2,3).
W ciągu tego nadchodzącego roku duszpasterskiego należy skupić uwagę na misji i zadaniach ludzi ochrzczonych i bierzmowanych. Należy pamiętać, że kiedy apostołowie wyszli z Wieczernika po otrzymaniu Ducha Świętego, to poszli pełnić misję daną im przez Chrystusa.
Dlatego każdy katolik, każdy chrześcijanin, ma również misję do spełnienia, bo jest napełniony Duchem Świętym. Mając świadomość jaką misję ma do wypełnienia Kościół założony przez Chrystusa, my również jako chrześcijanie, w mocy Ducha Świętego, mamy z wiarą i odwagą wypełniać nasze zadania we wspólnocie rodzinnej, parafialnej, także we wspólnocie całego społeczeństwa. W mocy Ducha Świętego każdy chrześcijanin ma iść przez codzienne życie i ofiarować siebie drugim!
Cztery główne cele programu duszpasterskiego
Cel ewangelizacyjny – ma ukazywać różne formy przepowiadania: głoszenie Słowa Bożego, katecheza, czy rekolekcje ewangelizacyjne lub kerygmatyczne. Ma także ukazać pilną potrzebę towarzyszenia wierzącym w ich odkrywaniu i rozwijaniu darów Ducha Świętego, wysiłki formacyjne na różnych poziomach życia parafialnego oraz „promowanie środowisk wzrostu i dojrzewania wiary”.
Cel inicjacyjny - ma polegać m.in. na ukazywaniu związku między Chrztem, Bierzmowaniem i Eucharystią, ma podkreślać znaczenie osobistego wyboru Jezusa Chrystusa i odkrywaniu przynależności do Kościoła. Istotna jest tutaj ogromna rola świadectwa osób świeckich jako przykładów osobistego przeżywania relacji z Bogiem.
Cel formacyjny - ma być realizowany przede wszystkim przez podejmowanie duszpasterskich wysiłków w parafii na rzecz dalszej formacji osób bierzmowanych oraz przybliżanie wiernym Kościoła jako wspólnoty, którą kieruje i umacnia Duch Święty.
Cel społeczny - ma być widoczny poprzez ukazywanie wiernym darów Ducha Świętego w różnych dziedzinach troski o dobro wspólne: od pracy charytatywnej po życie społeczne, a także w ramach służby na rzecz wspólnoty parafialnej.
BIURO PODRÓŻY PIELGRZYMKOWO - TURYSTYCZNE
PIOTR – TRAVEL
MEDJUGORIE I WŁOCHY
26.04 – 08.05.2018 /13 dni/
koszt: 650 Zł + 430 Euro
WIZYTA DUSZPASTERSKA 2017/2018r.
POCZĄTEK KOLĘDY 27 GRUDNIA W JAGATOWIE
Trwa okres wizyty duszpasterskiej w naszych domach, czyli kolędy.
Tradycja odwiedzania przez kapłana domów wiernych, nie jest wyłącznie obecna w polskich parafiach. Podobne odwiedziny mają miejsce również w Niemczech czy we Włoszech. W tych krajach katolicy nazywają kolędę błogosławieniem domów i rodzin. Z radością oczekują wizyty swojego kapłana, aby wspólnie modlić się o Boże błogosławieństwo dla domu i rodziny . Dla nich wizyta duszpasterska jest świątecznym wydarzeniem.
W naszym kraju często kolęda jest postrzegana jako wizyta kapłana, który zbiera pieniądze. Dla wyjaśnienia – ofiara składna podczas kolędy nie jest obowiązkowa i nie ma wpływu na przebieg wizyty, a co najważniejsze na łaski spływające na rodzinę po otrzymanym błogosławieństwie. Poza tym zebrane ofiary nie są przeznaczone tylko dla kapłana. Przed każdą kolędą, ksiądz proboszcz, ogłasza na jakie potrzeby lub inwestycje kościelne będą przeznaczone zebrane ofiary. Prawdziwy katolik, który aktywnie uczestniczy w życiu swojej wspólnoty parafialnej ma świadomość, wciąż pojawiających się różnych potrzeb i kolejnych inwestycji. Wspiera je finansowo, duchowo i pracą fizyczną. Parafia to wspólnota wiernych, to nie sam ksiądz. Z owoców wspólnej pracy i ofiar korzystają wszyscy.
Zatem na czym polega prawdziwa istota kolędy? Z pewnością jest to jedna z form duszpasterstwa. Umożliwia utrzymywanie bliższego kontaktu między księżmi, księdzem proboszczem, a jego parafianami. Kolęda jest okazją do tego, aby porozmawiać o problemach nurtujących wiernego, odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących wiary i życia religijnego. Zdarza się czasem, że w duchu troski, kapłan ma obowiązek również kogoś upomnieć.
Jednak trzeba mieć na uwadze jeden najważniejszy cel takiej wizyty – wspólna modlitwa i błogosławieństwo. Odwiedziny duszpasterskie można i powinno się postrzegać jako domową liturgię podczas , której śpiewane są kolędy, wspólna modlitwa całej rodziny. Kapłan błogosławi całą rodzinę, często dokonuje poświęcenia obrazów lub innych przedmiotów religijnych.
Bł. Jan Paweł II powiedział, że rodzina jest domowym kościołem, a w liście apostolskim Rosarium Virginis Mariae z 16 października 2002 r. pisał: Rodzina, która modli się zjednoczona, zjednoczona pozostaje. Wszyscy wiemy, że współczesnej rodzinie, jak nigdy dotąd, potrzeba zjednoczenia.
Zatem wszystko co dokonuje się podczas wizyty duszpasterskiej jest bardzo ważne dla całej rodziny i odbywa się tylko raz w roku, a otrzymane łaski mają zapewnić obfity plon na cały rok.
Słowo błogosławiony oznacza -szczęśliwy. W momencie kiedy kapłan błogosławi rodzinę, przekazuje szczęście dla niej od samego Pana Boga. Przecież każdy z nas pragnie szczęścia dla siebie i dla swoich bliskich. Nie lekceważmy tego i jeżeli jest to możliwe, niech w czasie kolędy wszyscy domownicy będą obecni w domu po to, aby przyjąć ten cenny dar ofiarowywany wszystkim członkom rodziny za pośrednictwem kapłana.
Zatem żeby zrozumieć prawdziwą istotę wizyty duszpasterskiej trzeba jej doświadczyć, aby jej doświadczyć potrzeba przyjąć i otworzyć się na przyniesione błogosławieństwo Boże. Dlatego w duchu chrześcijańskiej radości i miłości przyjmijmy kapłana, który ten dar od Pana Boga dla nas niesie. Otrzymane łaski są niewspółmiernie większe od tego co sami możemy ofiarować swojej parafii.
Rodzina, która przyjmuje kapłana podczas wizyty duszpasterskiej powinna:
• Nakryć stół białym obrusem;
• Na stole postawić krucyfiks i dwie zapalone świece, wodę święconą i kropidło;
•Na drzwiach domu powinien być umieszczony napis K+M+B – jest to widoczny znak , że w tym domu mieszkają katolicy. Skrót w języku łacińskim C+M+B oznacza Christus Mansionem Benedicat -Chrystus Mieszkanie Błogosławi;
•Na czas wizyty wyłączamy telefon komórkowy, komputer, radio i telewizor;
• Przygotowujemy przedmioty, które chcemy, aby kapłan poświęcił;
•Dzieci i młodzież powinny przygotować zeszyty od religii , indeksy do nauczania religii obowiązujące w Archidiecezji Gdańskiej, kandydaci do bierzmowania książeczki obowiązujące w parafii, a dzieci przygotowujące się do I Komunii Świętej teczkę z obowiązującymi pracami;
• Ksiądz wchodząc do mieszkania pozdrawia nas słowami: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”- odpowiadamy: Na wieki wieków. Amen” lub „Pokój temu domowi…” – odpowiadamy: „I wszystkim jego mieszkańcom.”;
• Podczas, gdy kapłan kropi domowników i dom wodą święconą – czynimy znak krzyża;
• Kapłan może również podać wszystkim członkom rodziny, krzyż do ucałowania. Czyniąc to wyznajemy swoją wiarę w Jezusa;
• Po zakończonej wspólnej modlitwie, również w czasie rozmowy z kapłanem, cała rodzina pozostaje razem.
PLAN KOLĘDY – Jagatowo
Msza św.w kościele o godz. 9.00, | Środa 27.12.2017r. od 16.00 |
Ul. Żurawia i Łabędzia |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Czwartek 28.12.2017r.od godz. 16.00 | Od Kolonia ,Wspólna ,Sokola, Orla. |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Piątek 29.12.2017r. od godz. 16.00 | Ul.Górna ,Kormoranów i Jatrzębia |
Msza św. w kościele o godz.17.00 | Sobota 30.12.2017r. od godz. 11.00 | ul. Żabianka,Mozarta, Słoneczne Wzgórze Wichrowe Wzgórze.Żytnia. Zielone Wzgórze |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Wtorek 2.01.2018r. od godz. 16.00 | Ul.Dębowa,Czeremchowa,Wrzosowa, Lilakowa,Jaśminowa,Gołębia,Bociania, Dolna,Sowia |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Środa 3.01.2018r. od godz. 16.00 | ul.Południowa
|
Plan kolędy Zła Wieś
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Czwartek 4.01.18r. od godz. 16.00 | Zła Wieś od nr.18 od p.Glina do nr 7 p.Banaczyk |
Msza św. w kościele o godz.8.00,915,10.30, 12.00 Trzech Króli | Sobota 6.01.18r. od godz. 14.00 | Zła Wieś pozostała część wioski |
Plan kolędy Trąbki Małe
Msza św. w kościele o godz.8.00:10.30,12.00. 9.15 w Kaczkach | Niedziela 7.01.2018r. od godz.14.00 | Od ul. Grubby + ul. Deyny + ul. Perłowa + ul. Gdańska |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Poniedziałek 8.01.2018r. od godz.16.00 | Od ul. Szmaragdowej + ul. Słoneczna, która należy do Kaczek + ul. Srebrna +ul. Pogodna+ ul. Bursztynowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Wtorek 9.01.2018r. od godz. 16.00 | Od ul. Kwiatowej 3 + ul. Diamentowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Środa 10.01.2018r. od godz. 16.00 | Od ul. Ogrodowej 76 + ul. Makowa + ul. Złota + ul. Leśna+ ul. Kwiatowa nr 8+ ul. Słoneczna |
Plan kolędy w Kaczkach
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Czwartek 11.01.2018r. od godz.16.00 | Od ul. Starogardzkiej do ul. Gdańskiej 16 |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Piątek 12.01.2018r. od godz. 16.00 | Od ul. Gdańskiej 23 + ul. Konwaliowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Sobota 13.01.2018r. od godz. 11.00 | ul. Parkowa od strony ul. Gdańskiej |
Msza św. w kościele o godz.8,00;10.30;12.00. 9.15 w Kaczkach | Niedziela 14.01.2018r. od godz.14.00 | Od ul. Jesionowej +ul. Kasztanowa + ul. Dębowa |
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Poniedziałek 15.01.2018r. od godz.16.00 | ul. Sosnowej + ul. Świerkowa I Brzozowa |
Msza św. w kościele o godz.9,00 |
Wtorek 16.01.2018r. od godz.16.00 | Od ul. Spacerowej + ul. Spokojna + ul. Leśna + ul. Jaśminowa i Polna |
PLAN K O L Ę D Y Ł A G U S Z E W O
Msza św. w kościele parafialnym o godz.9.00 | Środa 17.01.2018r. od godz.16.00 |
Łaguszewo 1.3.4.5 |
Msza św. w kościele o godz.9,00; | Czwartek 18.01.2018 od godz.16.00 | Łaguszewo pozostała część wioski |
PLAN KOLĘDY - KŁODAWA
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Piątek 19.01.2018r. od godz. 16.00 | Od ul. Gdańskiej 81 - od strony Żukczyna do ul. Gdańskiej 43 + ul. Zastawna + ul .Ks. Roberta Wolfmana |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Sobota 20.01.2018r. od godz. 11.00 | Od ul. Spacerowej + ul. Poprzeczna + ul. Brzozowa ul. Zagrodowa |
Msza św. 8.00 .9.15/Kaczki/ 10.30,12.00 | Niedziela 21.01.2018r. od godz. 14.00 | Od ul. 3 Maja + ul. Krótka + ul. Osiedlowa |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Poniedziałek 22.01.2018r. od godz. 16.0 0 | Od ul. Gdańskiej, od Spółdzielni do ul. Gdańskiej26 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Wtorek 23.01.2018 od godz. 16.00 | Ul. Klonowa 1 + ul.Słoneczna . ul.Rzeczna |
Msza św. w kościele o godz.9.00
| Środa 24.01.2018r. od godz. 16.00 | Od ul. Szkolnej 2 do ul. Szkolnej 1 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Piątek 26.01.2018r. od godz. 16.00 |
Od ul. Gdańskiej 24 do ul. Gdańska za cmentarzem+ ul. Spokojna |
PLAN KOLĘDY – ŻUKCZYN
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Sobota 27.01.18r. od godz. 11.00 | Os.Nad Kłodawą, ul.Jesionowa ul.Widok, ul.Leszczynowa, ul.Poziomkowa ,Jaśminowa |
Msza św. w kościele o godz. 8.00,10.30 i 12.00 i 9.15 w Kaczkach | Niedziela 28.01.2018r. od 14.00 | Od ul. Lipowej 1+ ul. Wrzosowa
|
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Poniedziałek 29.01.2018r. od godz. 16.00 | Ul.Gdańska 2- ul.Gdańska 19 i Akacjowa |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | wtorek 30.01.2018r. od godz. 16.00 | od ul. Gdańskiej 15p/Skibinskiej do ul.Gdańskiej 33 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Środa31.01.2018r. od godz. 16.00 | Ul. Nad Potokiem i Od ul.Gdańskiej 35 do Ul. Gdańskiej 40 |
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Czwartek 1.02.2018r. od godz. 16.00 | Ul-Gdańska 59 - do ul. Gdańska 45
|
Msza św. w kościele o godz.9.00 | Piątek 2.02.2018r. od godz. 16.00 | Ul.Młynska i Czeremchowa |
Kolęda w dni powszednie rozpocznie się o godz.16.00,w soboty o godz.11.00.
W niedziele o godz.14.00.